IFI Logo

Tilbake til røttene for DLW

Linoleum
Tilbake til røttene for DLW
Chera Westman

Chera Westman
(oppdatert )(Publisert )

Etter en turbulent tid med eierskifte og insolvens, har DLW blikket rettet fremover. Nå står selskapet på egne bein, lanserer nye produkter, og ser med tiltro på fremtiden. For å bruke Mark Twains klassiske sitat, kunne man si at «ryktet om DLWs død er betydelig overdrevet».

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Etter over 80 år som en av de ledende gulvprodusentene i Europa, med solid tysk produksjonskunnskap og nye eiere, står DLW godt rustet for fremtiden. Varemerket DLW ble på 1920-talletresultatet av en sammenslåing av fem tyske linoleumsfabrikker, og fortsatt er linoleum en av grunnpilarene i selskapet.

I dag er dog produksjonen konsentrert til én fabrikk for linoleum og én for vinyl, der det lages både LVT og homogen banevare. Selskapets logo ser moderne ut – til tross for at den ble laget allerede i 1935 av den tyske funkisdesigneren, typografen og maleren Willi Baumeister. Ei heller linoleum har gått av moten siden da, og produktutviklingen i selskapet foregår løpende.

Nytt produkt

– Vi lanserer nå et helt nytt produkt som vi vil være alene om på markedet. Det er LLT, Luxury Linoleum Tiles, og går under varenavnet DLW Naturecore, forteller Erling Poulsen, som er salgsdirektør for Skandinavia og stasjonert i Danmark.

Produktet består av linoleum, påført direkte digitalt trykk helt ned i linoleumsjiktet, og en PUR-overflate med struktur som bidrar til tregulvsutseendet. Gulvet lages i plankeformat, 120 mm x 20 mm store og 10 mm tykke.

– De første 18 designene spiller på naturtro treimitasjoner, og gulvet er meget holdbart og slitesterkt. Det tåler vann og motstår også trykkmerker godt. Produktet er godt egnet for segmentet helse- og omsorgsboliger. Vi ser at det kommer mer og mer plankeformater på markedet, sier Poulsen.

Naturecore er et miljøvennlig gulvbelegg, som består av naturlige råvarer. Kjernen er linoleum, som består av linolje, tremel, harpiks og kalkstein satt sammen uten løsemidler, PVC og andre skadelige stoffer.

DLW lanserer nå et nytt produkt der de kombinerer linoleum og designgulv til Naturecore: Luxury Linoleum Tiles.

DLW lanserer nå et nytt produkt der de kombinerer linoleum og designgulv til Naturecore: Luxury Linoleum Tiles.

Turbulent tid

De siste ni månedene har vært turbulente. Medio desember i fjor meldte det amerikanske gulvkonsernet Armstrong at de trekker seg fra den europeiske virksomheten. Selskapet DLW, som Armstrong kjøpte 1998, ble lagt ut for salg, og da den økonomiske støtten fra USA opphørte, måtte DLW gjennom en insolvensperiode og etterfølgende gjenoppbygging.

I løpet av våren og forsommeren falt de siste brikkene på plass, og det nederlandske holdingselskapet Fields Group tok 19. juni over eierskapet i DLW. Det er første gang Fields investerer innen gulvbransjen, men selskapet har lang erfaring med å ta over bedrifter i krise, for så å bygge dem opp igjen. Eierne tar aktivt del i virksomhetene, og tar plass i ledelsesgruppen ved siden av de tidligere medlemmene.

– Det finnes ikke så mange store aktører innen gulvbransjen i Europa, og det er klart at turbulensen rundt Armstrong har skapt mye prat og gitt opphav til ryktesspredning. Men vi har også opplevd stor støtte fra lojale kunder, arkitekter og samarbeidspartnere gjennom disse månedene, sier Erling Poulsen.

– Vi står ved våre garantier og leveranser, forsikrer han.

Naturecore er et godt gulvvalg for helse- og omsorgsboliger.

Naturecore er et godt gulvvalg for helse- og omsorgsboliger.

Stor fremtidstro

Også i de 17 år Armstrong har vært en del av grupperingen, har selskapet vært mest kjent under DLW-navnet i Norge, og produktene har bestandig gått under DLW-flagg.

– Det gjør byttet tilbake til DLW-navnet relativt enkelt her, sier han.

Den norske salgsorganisasjonen arbeider mot prosjektmarkedet for blant annet skoler, sykehus, omsorgsboliger og barnehager. Salgsapparatet, med to ansatte og et nett agenter, bearbeider arkitekter, utbyggere og eiendomsforvaltere over hele landet. Armstrong er fortsatt en samarbeidspartner, og vil være agent for DLWs produkter på det amerikanske markedet. I Europa vil DLW fortsatt selge enkelte av Armstrongs produkter, som for eksempel kvartsvinyl.

– Vi ser med stor tiltro på fremtiden, sier Erling Poulsen.

Den norske salgsorganisasjonen arbeider mot prosjektmarkedet for blant annet skoler, sykehus, omsorgsboliger og barnehager.

Den norske salgsorganisasjonen arbeider mot prosjektmarkedet for blant annet skoler, sykehus, omsorgsboliger og barnehager.

Med innovative linoleumprodukter på vei ut på markedet retter DLW nå blikket optimistisk fremover.

Med innovative linoleumprodukter på vei ut på markedet retter DLW nå blikket optimistisk fremover.

 

 

 

Mer informasjon:

DLW

Relaterte emner

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Linoleum
Annonse
IFI annons
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.