IFI Logo

Prøv IFIs nye chatbot

Gjør det selv
Prøv IFIs nye chatbot
Emma Wold

Emma Wold
Publisert

Gamle travere er ikke redde for moderne teknologi. Informasjonskontoret for farge og interiør lanserer nå en chatbot for å hjelpe nordmenn med å pusse opp.

Innhold

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Snaue 100 000 mennesker er innom ifi.no i løpet av en måned. Her finner du mengder av artikler med alt fra inspirasjon til informasjon. Har du lurt på hvilken malerull du skal velge, hvilket gulv som er best, eller hvordan du går frem for å finne farge til soverommet?

IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør, kom på internett på tidlig på 90-tallet. Såpass tidlig at i tillegg til å lansere nettstedet, måtte det trykkes en brosjyre for å fortelle om hva internett var. Nå lanseres det en chatbot, som via kunstig intelligens er trent på de nyeste artiklene som ligger på nettstedet.

– IFI har alltid arbeidet med ny teknologi. Vi var først ute i Norge med egne TV sendinger etter NRK, vi hadde egen radiokanal, vi var først ute med oppussingsprogrammer, først på internett i Norge, og så videre, forteller administrerende direktør, Kristian Strandli Owren. – Så vi omfavner alltid ny teknologi som kan bidra til å løfte kunnskapsnivået og inspirere til enda flere oppussingsprosjekter i det ganske land.

fargesidene

FARGESIDENE: Slik så IFI ut før, da internett var helt nytt. – IFI har alltid arbeidet med ny teknologi, sier Kristian Strandli Owren.

Foto: Arkivfoto, ifi.no

Godt trent

Chatboten skal gjøre det enklere for besøkende på nettsiden å finne informasjonen de trenger.

– Da KI ble allemannseie i fjor begynte vi også å se på hvilke fordeler og muligheter som var for vårt informasjonsarbeid. Vår chatbot har blitt trent på vårt nyere innhold, og vi arbeider fortløpende med å trene den slik at opplevelsen blir best mulig, sier Owren.

Chatboten skal kunne svare på store og små spørsmål om overflater, både ute og inne. I tillegg deler den lenker til artikler på nettsiden med enda mer utfyllende informasjon, om du står fast med en oppgave hjemme, og ønsker å se bilder og video med eksempel på hvordan det gjøres.

– Slik jeg ser det er den snart en fullverdig kollega som helt fint klarer å svare de fleste oppussingsrelaterte spørsmål, avslutter Owren.

IFI oppfordrer alle som skal gjøre noe hjemme om å teste chatboten. Hva med å spørre den om hvilken farge man ikke skal velge på soverommet, eller hva som egentlig er forskjellen på linoleum og vinyl? Det kan godt være du lærer noe nytt.

Relaterte emner

Annonse
Vi anbefaler
Mer fra Gjør det selv
Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.