De kostbare pigmentene
De blå pigmentene var enormt kostbare før i tiden, og den overnevnte
symbolverdi må ses i sammenheng med dette. Her finner vi også en mer prosaisk
grunn til den manglende tradisjonen for blå hus. I oldtiden ble blått rangert
like høyt som edle metaller, og i arkitekturen var den forbeholdt konger og
keisere. Vi kjenner jo betegnelsen "Kongeblå". I Norge fantes på den
tiden ultramarin, framstilt av knuste edelstener (lapis lazuli), blant annet
importert fra Afghanistan. Sammen med askeblå, azuritt og smalt dannet den
fremfor alt en kostbar blå pallett under middelalderen. På 1600-tallet kom
indigo, en mørk blåfiolett farge som vi kjenner fra regnbuens spekter. Den ble
utvunnet av planter og snegler, og det var naturlig nok sparsomme mengder som
tilfløt arkitekturen. Pariserblå, som ble brukt her fra 1725, var derimot mer
anvendelig, og blandet med blyhvitt og gult til kjølige blågrå og blågrønne
pasteller prydet den dører, vinduer og detaljer i rokokkofasadene til
borgerskapet, mens vanlige folk skapte de samme nyansene fra kjønrøk.
I Statsbygd i Trøndelag holdes skikken med blå dører fremdeles høyt i hevd,
men der gjelder det dørene til driftsbygningene. Fint skulle det nemlig være
den gang på 1800-tallet da bøndene gjorde storfangst i Lofoten.
Jugendperioden i begynnelsen av forrige århundre plukket opp de blågrå
tonene som eksteriørfarge, og de kraftgere blåfargene i dekor. Koboltfargen var
nå tilgjengelig, ja den ble til og med brutt og produsert ved Blaafargeverket
på Modum. Den kjølige cølinblå fargen, som kom i bruk rundt 1860, ble også
enormt populær og prydet mange kjøkken fordi den etter sigende holdt fluene
borte. Først med funksjonalismen og etterkrigstidens arkitektur fikk vi de
virkelig kraftige blå eksteriørfarger, men på den tiden var de fleste
pigmentene kunstig fremstilt, og derfor lettere tilgjengelig i store
mengder.
Den blå byen
Vi ser stadig flere blå hus dukke opp i landskapet. Som regel er de små.
Ambivalensen består og fargene i det tradisjonelle bygningsuttrykket holdes i
hevd. Samtidsarkitekturen byr derimot på nye muligheter. En landsomfattende
undersøkelse viser at blå hus rangeres høyere i de nordlige fylkene enn ellers
i landet, og i Sortland maler de hele byen blå. "Men hva med
mørketiden?" spør skeptikerne. Vet de ikke at i skumringstimen overgår
blåfargen alle de andre fargene i lyskraft? Dette kalles den blå timen.