IFI Logo

Vi kjøper gulv for millioner

Gulv
Vi kjøper gulv for millioner
IFI.NO

IFI.NO
(oppdatert )(Publisert )

Landets faghandlere selger gulv så det gnistrer i parketten. Det overrasker ikke Prognosesenteret i Oslo.

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Markedssjef Adrian Ekelund i Prognosesenteret vet hva nordmenn gjør hjemme. Han vet hvor mye penger vi bruker, og når vi pusser opp de ulike rommene.

– Vi følger nøye med på hva nordmenn gjør i huset sitt ved repetitive undersøkelser. Det skjer ved at vi snakker med et representativt utvalg fra hele landet. Vi stiller detaljerte spørsmål og får god innsikt i hva som rører seg bak husets fire vegger.  

OPPOVER: Adrian Ekelund er markedssjef hos Prognosesenteret i Oslo. Der følger de nøye med på hva folk gjør hjemme.

OPPOVER: Adrian Ekelund er markedssjef hos Prognosesenteret i Oslo. Der følger de nøye med på hva folk gjør hjemme.

Går sakte

Når det gjelder tall som omhandler nordmenns valg av gulv, baserer Prognosesenteret seg på tall fra 2015.

– Vi bygger nå en helt ny base med svar slik at tallene blir sikrere, men vi har gode indikasjoner på det vi spør om. Vi har historikk tilbake til 2006 og det har vært små endringer på disse tallene. Endringer i gulvmarkedet går sakte, sier han. 

Sommer og vinter

Det som er klart er at folk kjøper gulv i januar og i mai. Resten av året er det jevnt salg uten de store toppene.

– Vi ser at de fleste velger laminat og parkett. Disse to gulvtypene utgjør til sammen omtrent 70 prosent. Vinyl, stein, belegg og fliser holder seg jevnbyrdige, sier Ekelund.  

Vil ta og føle

Prognosesenteret spør også hva som inspirerer folk til å kjøpe nye gulv.

– De fleste sier at det skjer etter et følt behov. Hva som ligger bak er usikkert, men mye tyder på at folk skifter gulv når det er et reelt behov for å bytte ut det gamle. Inspirasjonen kommer hovedsakelig fra utstillinger i butikker. Det fysiske er viktig. Folk vil se, ta og føle på gulvene før de kjøper. Valg gjort av venner og bekjente påvirker også, sier han. 

KVALITETBEVISSTE: – Nordmenn er interessert i gulv. Tallene viser at vi setter design og kvalitet foran pris, sier han.

KVALITETBEVISSTE: – Nordmenn er interessert i gulv. Tallene viser at vi setter design og kvalitet foran pris, sier han.

Nærmer oss rekord

Tallene viser at vi bruker mye penger på gulv. Med unntak av perioden før finanskrisen har vi aldri kjøpt så mye gulv som nå.

– Vi nærmer oss rekordårene 2006 og 2007. For å være mer nøyaktig så brukte vi i nesten 14.000 kroner på gulv i 2015. Når vi tenker på at 15 prosent av landets 2,3 millioner husstander sier at de har pusset opp innvendig de siste 12 månedene, og 41 prosent av disse sier at de har lagt nye gulv, betyr det at 140.000 husholdninger har lagt nye gulv i 2015, sier han. 

Bad og kjøkken

Ekelund forteller at det er bad og kjøkken som får nyte godt av vår sjenerøsitet.

– Den største andelen oppgir at de skifter gulv på bad og kjøkken. Mange sier også at de skifter gulv på flere rom samtidig. Gang og de voksnes soverom kommer også høyt opp på listen over rom som får nye gulv, forteller han. 

Utseende teller

Handlevanene peker på at vi i stor grad er opptatt av design og utseende på gulvene vi velger.

– Design på topp, så kvalitet. På tredjeplass kommer pris. Det er altså utseende og kvalitet vi verdsetter høyest. I Norge bruker vi enormt mye penger på oppussing. Jeg tror prisen spiller mindre rolle når vi velger å skifte et så viktig element som gulv hjemme, sier prognoseeksperten. 

Relaterte emner

Annonse
IFI annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Gulv
Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.