Trender vi tror på...

Trender vi tror på...
{Name}

Eleni Maria Stene
Oppdatert (Publisert )

Vi er omgitt av trender enten vi vet det eller ei! Årets trend stories byr på både kjente og ukjente godbiter...

Innhold

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Helt siden 2006 har Synovate med trendanalytiker Ole Petter Nyhaug i spissen presentert trendanalyser for det norske folk basert på selskapets internasjonale trendanalysearbeid. Årets Consumer Stories 2010 bygger videre på de foregående års analyser og trekker frem nye, klare tendenser. I likhet med de fleste av de foregående år er trendanalysene basert på fire kategorier forbrukere: Den driftige forbruker, Den sanselige forbruker, Realtime-forbrukeren og Den absolutte forbruker.

Trender som treffer

Nyhaug er sikker på at alle disse trendene vil prege Norge. 

- Disse trendene er i høyeste grad relevante for Norge, spesielt siden jeg bor her og har med det norske perspektivet, i tillegg til de internasjonale. Min presentasjon er tilpasset det norske markedet, og bl.a. er en av trendene ikke med i presentasjonen/rapportene som brukes i de fleste andre land; den erstattes av en annen, siden enkelte ting er spesielt for noen land/Norge, sier han.

Norge og de nordiske landene er mest sentrale når den norske analytikeren bygger opp sine trend-stories. Dernest spiller Nederland, Storbritannia, USA og Spania viktige roller.

Det finnes alltid skeptikere som ikke tror på trendene, men analytikeren har også svar til skeptikerne.

- Det er ikke alltid så lett å overbevise dem, men det som funker er som regel: Track record - vi har tross alt gjort dette i en del år, og kan vise til tidligere rapporter, analyser, presentasjoner etc. som viser i ettertid at vi har rett i det aller meste, og at det vi "spår" senere fanges opp i tradisjonelle forbrukerundersøkelser.Dokumentasjon - det ligger selvsagt mye dokumentasjon bak presentasjonen, som vi da deler med kunder for å gi trygghet for analysene. Fornuftige argumenter - det har aldri vært skeptikerne som har vunnet kampen om markedet, det er derimot de som ser mulighetene før de andre som vinner.  Om man venter til "alle andre" ser og gjør det samme, da er det for sent, avslutter trendanalytikeren.

Kjennetegn for fire typer forbrukere:

Den driftige forbruker

- den driftige forbrukeren vil ha kontroll over sin egen tid

- hopper gjerne av karrieren for å starte egen gründervirksomhet

- status å drive eget firma og hjemmekontor en viktig del av dette

- gjør gjerne hobbyen om til levebrød, for eksempel alt fra strikk, søm og lignende  

- teknologien gjør det lettvint å starte for eksempel egen nettbutikk 

- 260.000 nordmenn er akkurat nå i en gründerfase

- 4 av 10 er kvinner   

Den sanselige forbrukeren

- søker sterke stimuli og sanselige opplevelser som forsterker velværet

- er opptatt av duft, smak, lyd og farger - mat og årstider er del av dette 

- gode sanseopplevelser gjør at forbrukeren kjøper mer

- en hotellkjede som for eksempel benytter duft som virkemiddel kan gjøre at denne forbrukeren foretrekker denne kjeden - det samme kan gjelde i en butikk

- til nå har 85 % av kommersiell kommunikasjon vært basert på syn

- sensorisk design i form av produkter som for eksempel skifter farge, duft, lyd kommer mer og mer

 Realtime-forbrukeren

- "always on"

- agerer ofte på impuls og vil ha umiddelbar respons på SMS, Facebook, Twitter m.m.

- vil ha kundeservice NÅ, ikke om to timer eller i morgen

- handler 50 % av merkevarene i matbutikken på impuls

- planlegger for eksempel restaurant besøk i London basert på GPS-søk i forkant av reisen

- vil ha "bite-sized-løsninger", for eksempel små burgere på veien i stedet for store

- konteksten akkurat nå avgjør personlige valg

Den absolutte forbruker

- de som kommer etter postmodernismen

- tror at teknologien vil redde miljøet - ikke vi

- fått overdose av de alternative trendene 

- tror på vitenskapen, fornuften og absolutte løsninger

- aksept for å si at det er ulikheter mellom kjønnene

- liker Discovery Channel og lignende programmer

- en del av trenden er at det er 20 % økning i søknader til realfag på NTNU

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.