Hva tror eksperten?
Erling Dokk Holm er førsteamanuensis ved Markedshøyskolen og har et spesielt våkent øye rettet mot hvordan vi forbrukere navigerer, hvordan vi tenker og handler - og hvordan alt dette henger sammen med utviklingen i samfunnet. Men kan førsteamanuensis'en avsløre for oss hvordan en "trend" oppstår?
- Vel, begynner Dokk Holm, det er egentlig flere samtidige forhold som skaper trendene. For det første så vil det alltid, i alle bransjer, være folk som bevisst jobber med produktutvikling. Profitthensyn krever at man stadig er i forkant av utviklingen, for å sikre markedsandeler. Altså kan vi si at dette er en "planlagt" trendutvikling.
Men også disse kreatørene vil, på samme vis som kundene, være påvirket av kulturelle endringer i samfunnet. Det vil jo alltid kunne oppstå trender som følge av spesielle hendelser eller spesielle personer som går foran som bjellesauer. Om en populær artist eller idrettsperson, fremstår med ny frisyre eller et spesielt klesplagg, vil dette lett kunne spre seg blant tilhengerne og befolkningen for øvrig.