Motkulturen er selvfølgelig raskt på vei. Vi vil ta tiden tilbake. Norge er i ferd med å innta velværetoppen. Vi bruker masse penger på spa, vi vil ha langsom mat, nyte livet, ha lengre åpningstid på restaurantene - og byer konkurrerer om å bli Slow City. Familielivet er på vei tilbake - og hjemmet kommer i fokus som et sted der vi skal trives, ikke bare være et statusobjekt vi skal vise frem.
Viagra-generasjonen er eldre mennesker som vil ha unge produkter. Som kjøpegruppe er de den gruppen som øker mest i volum - og de har penger på bok. Men uansett kjøpegruppe: Det er en masse mennesker som nå ligger klare til å pusse opp. Oppussing er folkehobby nummer én og undersøkelser viser at hjemmet og boligen, enten man eier eller leier, er førsteprioritet når folk nå i rentefallets tid skal bruke penger.
Interiørstiler 2003/2004
De nær forestående trender kan deles opp i tre temaer:
Magiske øyeblikk
- har blanke, skinnende flater, perlemor og krystall. Transparente stoffer, pleksiglass og plast. Stilen avspeiler enkelhet, luftige flater og designmøbler i skinn, tre og formtre.
Moderne rustikk
- har med seg myke stoffer, pledd, tepper og naturlige materialer. Lin og grove tekstiler, tapeter med gress og hamp, flettede materialer, keramikk og enkle håndlagete ting.
Nostalgiske minner
- er et svermeri rundt svunnen eleganse som krystallkroner, silke, fløyel og ornamentale mønstringer. En nostalgi i flash-back der man ser verdien i mange gamle ting. Kanskje ikke så merkelig at unge mennesker går på kurs for å lære å lage gyllenlær?
Men tross disse stilretninger er det mange som ikke er så opphengt i temaer. Man blander stiler for å lage sine egne individuelle interiører. For skal mennesker trives i hus og leiligheter er det viktig å vite hvordan vi oppfører oss som mennesker, sier Lisbeth Larsen.