Årets farge er et fargeverktøy
For både Nordsjö og Fargerike er årets farge mer enn en markedsføringsgimmik. Begge lanserer fargen som en del av flere trend- og tidsriktige paletter med fargekart og inspirasjonsmateriell som nå er tilgjengelig i butikkene.
- Dette er et verktøy som skal skape lyst og mot til å bruke farger, sa kjedeleder Linda Frid Andresen under Fargerikes lansering.
I Fargerikes tre paletter, som hver består av fire rosa farger og syv støttefarger, er gult en sentral støttefarge.
- Rosa står ikke alene, men trenger støtte fra hele fargesirkelen, og gult må med for å få det til å stråle og bli lekent, konkluderer kreativ leder Tale Henningsen.
I trendpalettene fra Nordsjö trekkes det også linjer bakover og årets farge knyttes til historie, tradisjoner og autentisitet, og der kommer røde og rosatoner inn som naturlig følge til det gylne gule.
Pantone har ikke lansert sin «Årets farge» enda.