IFI Logo

Er du en trendsetter?

Trender
Er du en trendsetter?
Bjørg Owren

Bjørg Owren
(oppdatert )(Publisert )

Det er en misforståelse at det kun er de unge, designerne og kunstnerne som er trendsetterne i samfunnet. Det finnes nemlig trendsettere i alle mulige miljøer – og kanskje er du en trendsetter selv, i din omgangskrets?

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse

I følge Louise Byg Kongsholm og Cathrine Gro Fredriksen, forfatterne av boken Trendsociologi v.2.0, finnes det trendsettere i alle bransjer, i alle byer, blant alle aldersgrupper, innad i alle familier og på alle arbeidsplasser, fordi det i alle forandringer er ulike grader av aksept. Om man er trendsetter i én sammenheng, kan man godt henge litt lenger etter i et annet forhold.

Vi settes i bås

Selgere setter oss i bås. Før de slår til med sine strategiske markedsføringsaktiviteter, har de plassert både deg, vennene dine og naboen i ulike kategorier. Vi sorteres etter hvor endringsorienterte vi er og hvor raskt vi fanger opp nye trender, og vi kalles trendsettere eller trendfølgere. Vi tilhører kanskje «hopen», eller majoriteten, eller vi defineres som etternølere og befinner oss i gruppen sen majoritet, eller endatil blant de konservative. Ta en titt nedenfor, og finn ut hvilken bås du tilhører. Kanskje er du en helt annen på jobben, enn du er i vennekretsen.

Liker du å gå i andres fotspor, eller finner du veien selv?

Liker du å gå i andres fotspor, eller finner du veien selv?

Trendsetteren:

Du er åpen og nysgjerrig, du oppsøker aktivt forandringer, og ser endringer som noe positivt. Du er entusiastisk til alt som er nytt, og vil være av de første som tar det til seg det nye. Ofte reagerer du motsatt av majoriteten – når de har fanget trenden, er du allerede i gang med noe nytt og annerledes.

Leter du etter noe nytt og annerledes, når trenden har nådd «alle»?

Leter du etter noe nytt og annerledes, når trenden har nådd «alle»?

Trendfølgeren:

Du minner litt om trendsetteren, men er ikke av de aller første, fordi du trenger en inspirasjonskilde. Du er åpen for forandring, men liker å være sikker på at du er «innenfor». Du henter som oftest inspirasjon fra trendsettere, men til gjengjeld fungerer du selv som en inspirasjonskilde for den neste gruppen som fanger trenden. De omtales gjerne som tidlig majoritet.

Tidlig majoritet:

Tilhører du denne gruppen, aksepterer du det nye før det blir tilgjengelig for alle. Du er mer åpen for det nye enn den gjennomsnittlige forbruker, og du behøver ikke å påvirkes mye for å følge med.

Majoritet:

Du er blant «folk flest» og velger det nye når «alle» andre ser ut til å gjøre, eller kjøpe det. Du synes det er tryggest å vente til den tidlige majoriteten har testet og funnet ut at det nye er greit. Du har ikke noen trang til å være trendy, men du ønsker heller ikke å være blant de konservative.

Hvilken beskrivelse passer best til deg?

Hvilken beskrivelse passer best til deg?

Sen majoritet:

Du er tilbakeholden, og det må en god del overtalelse til før du oppsøker noe nytt. Du aksepterer at forandringer må skje – bare ikke hos deg først.

Konservativ forbruker:

Du er tilbakeholden og konservativ når det kommer til nye produkter og forandring. Du liker det bra «som det er» og foretrekker det som har fungert i årevis. Du trives i det gamle og har ingen planer om endring i overskuelig framtid.

Kanskje trives du best med det vante?

Kanskje trives du best med det vante?

Trendsettere finnes overalt, i alle miljøer.

Trendsettere finnes overalt, i alle miljøer.

Relaterte emner

Annonse
IFI annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Trender
Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.