- Når det gjelder både tapet og interiørmaling har vi faktisk hatt en liten økning i omsetningen i forhold til samme periode i fjor, melder Arne Henry Grottvik, daglig leder ved Montér Stormarked Haugesund.
Ifølge Vasvik er dette helt typisk for nedgangstider.
- Hvis vi ser til England, der nedgangstidene begynte litt tidligere enn her hjemme, opplevde de en total nedgang i gjør-det-selv-markedet på åtte prosent i andre kvartal, mens maling heller økte med to prosent i samme periode, forteller han.
Psykologiens makt
Både bransjen og analytikerne er enige i at det er mye psykologi inne i bildet.
- Vi merker at avisenes oppslag virker inn på folks kjøpevaner. Når de aller mest pessimistiske overskriftene pryder avisene, blir folk mer tilbakeholdne. Når så oppslagene den neste uken er mer positive, blir også kundene mer positive og kjøpevillige, sier Bjørn Agerup ved Fargerike Agerup på Majorstuen i Oslo.
Men ifølge ekspertene har vi ingen grunn til å være veldig redde for egen økonomi.
- Hvis man ikke har tenkt å bytte bolig og har fast jobb, har jo denne finanskrisen ikke så stor betydning for folk flest, påpeker Vasvik.
Hva med 2009?
Handels- og servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) la nylig frem ferske tall der de spår en markant utflating i veksten i byggvarehandelen i 2009.
- Til neste år vil renta gå ned, og folks kjøpekraft vil øke. Selv om rapporten til HSH ikke var veldig positiv, var den heller ikke ekstremt negativ hvis man sammenlikner med det helsvarte bildet som har blitt tegnet i mediene, sier Vasvik.
Ifølge Grottvik ved Montér i Haugesund, merkes det totalt sett en liten nedgang på forbrukersiden, mens proffdelen av forretningen går som normalt.
- Det er klart vi ikke forventer at 2009 blir et superår, men jeg ser ikke helsvart på fremtiden heller, sier han.