IFI Logo

Natur, klassisk, shabby, sukkertøy

Natur, klassisk, shabby, sukkertøy
IFI.NO

IFI.NO
Oppdatert (Publisert )

Fire hovedretninger gjør seg gjeldende i høst. En enkel stil med naturfarger. En klassisk med dempede farger og ornamentale mønstre. Shabby look med falmede farger, kall det gjerne romantikk - og en dynamisk stil med kraftige farger.

Innhold

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

I løpet av ettersommer og høst har tapet- og tekstilleverandørene vist frem nyhetene, både på egne visninger og på messer som Gave & Interiør på Lillestrøm. Presentasjonen kan være litt forskjellig, men det meste kan grupperes i fire stilretninger.

Natur

Natur er fortsatt med, med farger i beige og brunt - og naturmaterialer som tre, sisal, ull, silke, pels og skinn. Innenfor denne stilretningen har man også etniske innslag. Men den litt røffe afrikanske stilen vi har sett de siste årene er skiftet ut med mer elegante kinesisk inspirerte former og materialer.

Klassisk

På den klassiske siden er det mange gode farger. Her ligger alt fra jordfarger til høstens fargeprakt i frukt, grønnsaker og bladverk Både i tekstiler og tapeter finner vi bladmønstre og ornamentale mønstre. Også en urban stil blander seg inn med en del geometriske og/eller kvadratiske mønstre.

Shabby romantikk

Shabby look er en gruppe farger og materialer som hører med til den romantiske stilen. Litt retro, med slitte materialer og tåkefarger eller falmede farger som suppleres med kraftigere aksentfarger. Typisk er romantiske blomstermønstre - som skal være sirlige og detaljrike som et lite kunstverk - gjerne kombinert med plastmaterialer og pastellfarger fra '50-årene.

Sukkertøy

Maksimalismen er på vei med frodige farger. Rødt er en sterk farge i alt det nye som nå kommer. Her er også en del miksing av materialer, gjerne for å skape en matt/blank effekt. Via sterke indiske farger kommer man til ytterligheten i denne trenden med det vi kan kalle plastikkfarger eller sukkertøyfarger.

Individuelle løsninger

Skulle han holde seg til stilretningene tidligere måtte man skifte hele interiøret på en gang. Det skulle være riktig produkt på riktig sted i riktig farge. Nå er det blitt litt mer individualisme. Det hele skal det se litt mer tilfeldig ut. Man kjøper mindre deler av gangen, men velger dyrere kvalitet. Alt er lov, bare det er ordentlig. Økte kvalitetskrav vises også i at stadig flere nå går bort fra standard gardiner i ferdige høyder og heller velger litt bedre kvaliteter i metervare. I tillegg selges det stadig mer fôr. Det gjør at farger og mønstre synes bedre, uavhengig av innfallende lys. Dessuten får gardinene et mye bedre heng.   

Mer farger

Spesielt i urbane miljøer vil minimalisme og caffe latte-farger fortsatt henge igjen en god stund fremover. Men stadig flere hungrer etter mer farger. Rødt blir en strek farge i tiden som kommer, supplert med lilla og oransje. Dette gjelder ikke bare for tekstilenes vedkommende. Det kommer til å bli mer farger på veggene også, men i tråd med individualismen må nødvendigvis ikke fargen ha noe med resten av innredningen å gjøre. Man kan tillate seg å kombinere farger i langt større grad enn tidligere. Ikke strengt holde seg til lyse ton i ton-farger.

Mer følelse

Folk tar mer på tekstiler og overflater enn tidligere. Kvalitet og stofflighet/følelse må være på topp. Pris og Martindale (mål for slitestyrke) er ikke så viktig lenger, selv om ensfargede basic-stoffer må være sterke. Man skifter oftere og velger heller stoffer som er lekre, har luv med spill og dybde og en behagelig touch.

Silke kommer for fullt. Det gir mer liv til flaten enn bomull. Dessuten er det masse chenille og taft. I tillegg kommer mye ull. Man kombinerer gjerne til en blank/matt effekt og supplerer mønstrene med perler, paljetter, pels og semsket skinn.

Fargemagasinet nr. 5/2004

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.