Lever av grått
Brødrene Musum konkurrerer ikke i high-end markedet. De er en solid og effektiv leverandør av vegg-til-vegg tepper og vinylgulv til boligmarkedet. Deres force er stort lager, rask levering og varer de vet selger. Hva det er kan forresten variere fra landsdel til landsdel, det klareste bilde på det opplevde de da de startet med vinylbelegg fra IVC for 10 år siden. Plankemønsteret Rustica kom i fire farger, to lyse og to mørke.
– De lyse solgte vi nordover og nedover gikk de mørke, husker Terje og det var nytteløst å forsøke mørkt i nord og omvendt, ler han.
Nå er skillet mindre. Smaken har blitt mer lik. Folk reiser, følger med på nett og lar seg påvirke.
– Fabrikkene har også endret seg; før kom nyhetene i 30 farger. Og vi sto der og sa «åhh det var en fin farge, men vi tar den grå», beretter Terje.
Nå har de kuttet til 10-12 farger, de «fine» fargene er borte, og det er beige og grått som gjelder.
-Ja, det er det vi lever av, selge grått! slår revisorbroren fast.
Så når de tar inn nyheter på lager nå så blir det 4-5 ulike varianter av grått. Og han legger til at slik har et alltid vært.
– Men stopp! Nå ler de, for det har ikke vært slik bestandig. – Husker du for 20-30 år siden, da var lilla og rosa i skuddet. Rosa ble en av bestselgerne på 80-tallet. Engelskmennene hadde vært her noen år tidligere med rosa og vi sa «aldri», det ristes på hodet over minner.
– Utrolig hva man synes er fint når man venner seg til det, sier Bjørn.
–Ja, men det kommer aldri igjen, påstår Terje.
– Nå, du skal aldri si aldri, repliserer broren, som selv vente seg til både tepper og rosa skinnsalong for noen tiår siden.