En undersøkelse gjennomført av NORSTAT på oppdrag fra Byggmakker viser at 1 av 3 bad skal pusses opp de nærmeste to årene og i 55 prosent av tilfellene vil det være kvinnene som bestemmer.
- Selv om vi har flest mannlige kunder, er kvinner en viktig målgruppe for oss. Vi vet at de tar mange beslutninger når det gjelder oppussing i hjemmene. Og når det gjelder oppgradering av bad, ser vi også at kvinnene i større grad er med i butikken for å få inspirasjon og skape trygghet for riktig valg, sier Eirik Grøseth, kategoriansvarlig i Byggmakker.
Selv om kvinnene alltid har hatt sterkest innflytelse når det gjelder oppussing og interiør, er det helt tydelig at kvinnene er enda mer dominerende når det gjelder oppgradering av baderommet. Av samtlige spurte var det 55 prosent som mente at kvinnen bestemmer mest. Blant mennene var det 17 prosent som mente at mennene bestemte mest, mens bare 5 prosent av kvinnene var av samme oppfatning.
Med lavere rente og mer penger mellom hendene bruker vi mer penger på oppussning. Og badet er blant de mest populære prosjektene til tross for at det er husets dyreste rom når man ser på kvadratmeterprisen. Hele 1 av 3 husstander planlegger å pusse opp badet i løpet av de 2 nærmeste årene.
Før ble badet sett på som et sted du av naturlige årsaker måtte oppsøke, men i dagens hektiske hverdag er badet et sted der man slipper unna mas og stress. Derfor stiller vi helt andre krav til badet enn tidligere, og dagens bad inneholder mye mer enn de tradisjonelle VVS-artiklene.
- Den økende interessen for interiør generelt og bad spesielt er helt klar. Kundene ønsker å gjøre baderommet til et oppholdsrom med en funksjon utover det å gjøre kroppen ren. Massasjedusjer, boblebad, lys og fliser er viktig i dagens bad, sier kategoriansvarlig Eirik Grøseth i Byggmakker.
I 2003 ble det i Norge omsatt synlig VVS-utstyr for anslagsvis 1,5 mrd kroner.