Retrotrekk
Årets katalog inneholder nærmere 1000 nyheter, eksempelvis sofaserien Karlstad som også inneholder en sjeselong, storselgeren gjennom mange år, Klippan, har fått et retroinspirert trekk, den nette og organiskformede lenestolen Tirup som er helt ny, og mye, mye mer. Furumøblene begynner så smått å gjøre entré igjen, fremst i katalogens soveromsavdelingen. For eksempel i nye serien Mandal, med en hodegavl som minner om en gymsalens ribbevegg, seng og 70-tallsinspirert nett nattbord i klarlakkert og mørkbeiset furu.
Overhodet er mange av møblene, tekstilene og uttrykket i katalogen retroinspirert, med grafiske og sort/hvite interiører, krydret med aksentfarger som for eksempel eplegrønt, knallgult eller oransjerødt. De ornamentale og blomsterinfluerte møbelstoffene har også fått en fremtredende plass, liksom flere lekne og psykedeliske gardinstoffer i knalle farger. Fjorårets helhvite, minimalistiske interiører er mer eller mindre blitt utryddet.
- Etter flere års satsning på på kjøkken og soverom, synes vi det er spennende endelig å kunne fokusere på stua. Årets uttrykk preges av den skandinaviske stilen, med mye furu og røde og sorte møbler, sa Camilla Lindemann.
Latskap
IKEA Norge har i forbindelse med kataloglanseringen spurt om nordmenns holdning til sosiale sammenkomster og det å ha eller gå på besøk. 60 prosent av de spurte mener vi har en svak besøkskultur i Norge. Nordlendingene har flest gjester og 56 prosent av dem inviterer til fest mer enn tre ganger i året. Tilsvarende tall for Østlandet er 38 prosent, oslofolk er minst flinke til å invitere hjem.
71 prosent av de spurte liker best å invitere gamle og nære venner hjem, få ber nye venner eller kolleger om å komme på fest hjemme. Tidsklemma oppgis som hovedgrunn til at man ikke har mer besøk, mens hele 14 prosent sier de inviterer sjelden grunnet ren latskap.