Farger for kreativitet og åpenhet
- Det er altfor mye hvitt, grått og sort på arbeidsplassene rundt om. På nettsidene forteller bedriftene hvor unike de er, men besøker du lokalene deres ser de like ut alle sammen, slår Ramsøskar fast.
Han kommenterer nesten litt oppgitt at lokalene synes å være et glemt element i profileringsstrategien til bedriftene.
- De har «alle» ord som kreativitet, åpenhet og refleksjon i sine visjoner, men bortsett fra at de henger synlig i resepsjonen, er det lite i lokalene forøvrig som sender slike signaler. Interiøret skal underbygge visjonen, det er en like viktig signalbærer som logo og fontstørrelser, sier interiørarkitekten lett hoderystende.
Ramsøskar tror ikke folk ønsker hvite og grå omgivelser. Selv bruker han både lime, gult, turkis og rosa i friske kombinasjoner, og opplever stadig at folk som i utgangspunktet er skeptiske, blir kjempefornøyde.
- Omgivelsene påvirker oss, og på jobben er det viktig å utløse både energi og arbeidsglede. Farger er en enkel måte å gi energi på, mener Ramsøskar.