Globalt språk
– Kulturelt er ornamentene, de smykkende elementer, et globalt språk. Mange mønstre er universelle i sin komposisjon, eksempler er trekanter i rekker og rader. Og en finner blant annet solkorset i alle verdensdeler, og flere tusen år tilbake i tid. Der alle kulturer har samme mønster, er det utførelsen i materialer og teknikker, i kulturell sammenheng med utøveren som skaper særpreg, sier hun.
Naturen er full av mønsterdannelser: Til og med mennesket har egne mønstre.
– Ja, husk på fingeravtrykkene våre og hårets virvler, sier hun.
Geometriske mønstre synliggjør matematiske forhold. Det viser forholdet der matematikken møter det visuelle språket.
– Siden øyet ser alt på én gang, uavhengig av tid, oppfatter vi det grafiske materialet. Vi ser slektskapet i former og motiver uten at uttrykket er mekanisk identisk. Slik kan også geometriske mønstre få et levende preg, dermed biter dette med geometrisk og organisk seg litt i halen, sier hun.
Skillet mellom et vevd mønster og et trykket mønster, forklarer hun slik:
– Vevde mønstre må forholde seg til bindingen, hvordan veven er tredd. Det trykte mønsteret tilføres en tekstil via blokktrykk, silketrykk, shibori og andre teknikker. Derfor kan også et mønster som Marius-genserens både være et strikket mønster og et grafisk mønster.