Den Store Scene sto klar til nypremiere den 1. september 2001. Et avsluttende tremåneders intenst malerarbeid har satt salen nesten tilbake til den opprinnelige. Malermester Norbert Seidel har vært noe av en maestro i rehabiliteringen. -Når de nå ser salen og arbeidet sier alle at dette er så bra! Men for hundre år siden var dette nærmest en vanlig malerjobb, forteller tyske Norbert.
Bergen er norsk teaterhistorie; Den Nationale Scene feiret 150-årsjubileum i år 2000. Det var Ole Bull som sto bak opprettelsen - Det norske Theater i 1850 i en stor trebygning, nabo til det nåværende teater. Den Nationale Scene ble stiftet i 1876. Grunnsteinen til nytt bygg ble nedlagt av Kong Haakons i 1906. Tre år senere var bygget ferdig.
Bomber og brann
Det har ikke manglet på dramatiske hendelser ved teateret. Under annen verdenskrig førte bombeangrep til store skader. I 1983 brant teateret og ny foaje og vestibyle ble bygget. Store bygningsmessige forandringer var tidligere gjort i selve salen.
På 90-tallet tok planene form om føre den Store Scene tilbake til opprinnelig form og farger. Alt skjedde nå raskt i perioden januar til september i 2001. Hovedideén var å bygge opp igjen de to opprinnelige balkonger og reetablere logene etter de gamle tegninger. Videre skulle man tilbakeføre de originale fargene.
Mester i faget
Malermester Norbert Seidel er opprinnelig maler- og lakkmester fra hjembyen Köln, er utdannet kirkemalermester i München og har seks års erfaring med farger og restaureringer i Firenze. Med andre ord en gammel, klassisk malerutdannelse.
Seidel startet med å "leke" med leverandøren for finne frem til de rette produkter. Tre malermesterfirmaer var i tilegg påsatt oppgaven. Det var stort tidspress kort og godt fordi åpningen var satt til 1. september. Tre måneder fikk de på seg og ved enkelte tilfeller ble det jobbet både dag og natt.
-Originalt var det brukt linoljemaling og vi var ute etter produkter med pigmenter slik det skulle være i gamledager. Vi laget en hel del prøver og det var om å gjøre å få malingen matt nok, forteller Norbert Seidel.
Nye balkonger
Det er skrapt mye i de gamle malingsjikt og funnet frem til opprinnelige farger. Gamle originale sjabloner er tatt frem igjen. All maling er påstrøket med pensel istede for rulle for at det skulle se ut slik det gjorde før i tiden.
Balkongene i salen er igjen blitt fremskutt slik de var før. De er støpt i seksjoner i England og kom i store containere. Deretter er de montert, malt og påsatt dekor på stedet. Fargen er elfenben. Derpå er det pålagt bladgull. I hele rehabiliteringen er det brukt ca. 15.000 blad a 8 x 8 cm i 22,5 karat gull.
Det flotte partiet runde selve hovedscenen har fått et blått innslag. Noen ville at partiet skulle males i den originale lyse fargen, men ved moderne scener idag ønsker man nå en sort farge på grunn av lystekniske årsaker. En mørkere farge måtte altså til og man havnet på en blågrå.
Les mer i Fargemagasinet 03/2002
©ifi 2002/Fargemagasinet 2002