Vi skal bli større
Filosofien til gründerne Jens Otto og Eli Hoff var å tilby skikkelig design, gjenstander med nytteverdi og god funksjon, til en rimelig pris. Etter snart 30 år som innkjøper og daglig leder, kan Marte ta mye av æren for at driften har gått så bra. Men æren vil hun dele med mange.
– Det er utrolig mye flinke folk som jobber for oss! Butikksjefene har bakgrunn fra butikk og kjenner konseptet godt. Det mener jeg er en stor fordel for å lykkes med driften. I tillegg kjenner butikksjefene hverandre godt, og det skaper samhold, mener Kremmerhusets daglig leder. Butikkjeden gjør mye for å skape et godt miljø. Blant annet har de tre store treff i året hvor alle representantene fra de ulike butikkene kan møtes for å dele erfaringer. Avdøde gründer Elis visjon om at de aldri skal kjøpe en vare bare for å tjene penger på den, blir ivaretatt.
– Vi må like varen selv, ellers dropper vi den. Da Eli ble syk i 2006, forsvant etter hvert den kreative damen som hadde vært med fra starten av, men Elis ånd følger utviklingen, smiler Marte.
Hun hadde et godt forhold til damen som grunnla Kremmerhuset og mener at konseptet har lyktes takket være hennes barndomsminner.
– Eli tilbrakte somrene på hytta på Byneset, og elsket landhandleriet der. Der var det rare lukter, mel i skuffer under disken, kamferdrops i tykke glasskrukker, beksømstøvler og fluepapir hengende oppunder taket. Slike butikker finnes ikke lenger. Men det er dette Eli ønsket å videreformidle i Kremmerhuset. Vi har et vareutvalg og en atmosfære i butikkene som bærer preg av at det er satt sammen av oss personlig. Kundene utfordres, og liker at de kan gå på skattejakt og må lete etter det de er ute etter. Jeg tror det er her vi har lyktes. Butikkene er en eksotisk verden der kundene kan ”vrimle”, bruke sansene og ta seg god tid.
– Hva er neste utfordring?
Jeg pleier alltid å si at det som gjaldt i går, gjelder ikke lenger i dag! Det handler om alltid å følge med, utvikle seg, se fremover og gjøre nye ting. Så utfordringen fremover nå er ikke bare å få nok kunder, men å få etablert enda flere utsalgssteder. For den som tror det holder med 52 butikker må tro om igjen!