Frykter inhabile takster

Frykter inhabile takster
{Name}

Ella Mæhlumshagen
Publisert

Forsikringsselskapenes bruk av egne takstmenn ved taksering av skader kan føre til økte forsikringspremier, mangel på frittstående takstmenn og lavere akuttberedskap ved katastrofer, advarer Norges TakseringsForbund.

Innhold

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse

I løpet av de siste ti årene har de fleste av landets forsikringsselskap gått over til nesten utelukkende å benytte egne takstmenn ved taksering av skader. Nå frykter Norges TakseringsForbund at dette vil svekke habiliteten og redusere antall frittstående takstmenn.

- En konsekvens av at forsikringsselskapene bruker egne takstfolk er selvsagt faren for inhabilitet og partiske vurderinger. I tillegg vil forsikringsbransjens bruk av egne takstmenn føre til at det blir færre uavhengige takstmenn. Det vil på sikt kunne føre til svekket kapasitet, særlig i etterkant av større naturkatastrofer, sier administrerende direktør Arne Støbakk i Norges TakseringsForbund til nyhetsbyrået Newswire.

Økte premier

Til tross for at selskapene har egne takstfolk har ikke erstatningsutbetalingene sunket. De har faktisk økt den siste tiden.

- Selskapene kompenserer for dette ved å sette opp den generelle forsikringspremien for alle. Det er nok greit for den skadelidte at selskapenes egne folk takserer skaden når dette gir en høy erstatningsutbetaling, men det er resten av forsikringstakerne som må betale den reelle regningen, sier Støbakk.

Redusert kriseberedskap

Norsk Naturskadepool, som har ansvar ved større naturkatastrofer, har vedtatt å bruke selskapsansatte takstmenn fra 1. januar i år.

- I og med at selskapene har trappet ned på bruken av frittstående takstmenn vil tilgjengeligheten av slike takstmenn bli redusert, fordi de finner seg andre ting å gjøre. Dette skaper i sin tur store problemer når skadeomfanget topper seg, som for eksempel ved naturskader, sier Støbakk.

Habilitet største problem

Leder i Huseiernes Landsforbund Petter Batta mener det største problemet ved at forsikringsselskapene bruker egne takstmenn er svekket habilitet.

- Det er uheldig at takstmenn som vurderer skader er betalt av forsikringsselskapene. De vil da være mer lojale mot selskapene enn mot kunden. Selskapets økonomi vil bli prioritert foran kundens behov. Den beste løsningen hadde vært om kundene selv kunne velge takstmenn som de stoler på, sier Batta.

Problemfritt, sier bransjen

- At forsikringsselskapene bruker egne takstmenn er ikke noe problem. Årsaken til at selskapene engasjerer egne takstmenn er blant annet at gjennomsnittskostnadene blir lavere for kundene, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon.

Han påpeker at forsikringsselskapenes egne takstmenn er nærmere kunden enn frittstående takstmenn og at de derfor lettere kan bygge bro mellom kunden og selskapet.

- I noen tilfelle kan de også foreta et oppgjør der og da. Selskapenes takstmenn kjenner selskapenes vilkår og vil kunne gjøre en bedre vurdering av skaden, sier Haakonsen, som mener ordningen ikke byr på noe habilitetsproblem.

- Vi har ikke fått noen flere klager etter at forsikringsselskapene begynte å bruke egne takstmenn, sier Haakonsen.

Annonse

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Annonse
IFI annons
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.