Men vi hører om så mangt om folk som sliter med at snekkere og malere ikke
kommer som lovet og om sjokkstore regninger når arbeidet er gjort. IFI får
ofte spørsmål fra folk som undrer hvordan de kan unngå slike problemer.
Svaret er enkelt. Den beste måten å unngå misforståelser og ubehagelige på er
å inngå en skriftlig avtale før arbeidet settes i gang. Få ned på papiret hva
som skal gjøres, pris og dato for når arbeidet skal være ferdig. Slik vet
begge parter hva de er enige om.
Først bør oppdragsgiver lage en nøyaktig beskrivelse av det som skal gjøres og
be om pris på arbeidet. Be gjerne om tilbud fra flere. Det er viktig å sjekk
at alt som ønskes utført blir priset. Ting man tror er en selvfølge kan vise
seg å være tilleggsarbeid. De fleste diskusjoner i etterkant kommer fordi
arbeidet har "blitt til mens man går" og overraskelsen kommer med fakturaen.
Seriøse håndverksbedrifter har kontrakter som kan benyttes. Ellers har Norges
Byggstandariseringsråd i samarbeid med bla. Forbrukerrådet utarbeidet
standardkontrakter til bruk for slike arbeider. Be om blankett NBR 3501 eller
NBR 3502, hvilken er avhengig av hvor omfattende arbeidet er.