Som en reaksjon på terror, krig, finanskrise og miljøkatastrofer, viser høsten og vinterens trender vei mot en dempet og lun stil. Vi bygger rede rundt dem vi er glad i og søker et liv i balanse. Både trendene og fargene uttrykker behovet for sikkerhet og trygghet. Skulle finanskrisen komme igjen, vil den ikke ramme forbrukerne like mye ifølge det danske trendbyrået pej gruppen. Fortiden ligger bak oss, nå søker vi nye veier. Vi er på jakt etter luksus og komfort uten at det blir overdådig. Skal vi ha noe nytt, ønsker vi at produktet har lang levetid, men også noe mer enn det. Miljøvennlige produkter viser at man har ansvarsfølelse. Ting vi omgir oss med skal ha bærekraft og betydning.
Stilmessig utfordres forbrukerne til å være mer kreative og tørre mer. Fargene er tilbake på veggene, og tapetene skal opp på alle fire veggene. Tekstilene markerer seg med mer volum. Kontrasten til minimalismen er på vei inn, men i kontrollerte former. Store mønstre, som regel inspirert av nordisk skog, kombineres med mer klassiske møbler for at det ikke skal bli overdådig. Teppene er tilbake i de norske hjem, gjerne vegg-til-vegg og helst i ull. Fargeglade vinylgulv, laminat- og tregulv selges side om side. Utvalget er stort. Nå handler det mye om de store flatene: vegg, gulv og tekstiler.
Fargene vil variere fra dempede pasteller til brune og nøytrale toner. Men vi vil også finne spennende eksempler på petroleumsblått, okergul og varme rødfarger.
På Gave & Interiør-messen på Lillestrøm ble følgende fire trender for 2011 presentert av det danske trendbyrået pej gruppen: