En ny fellesnordisk undersøkelse foretatt av Prognosesenteret, opererer med
fem forskjellige kategorier for hjemmeinnredning. De tradisjonelle hjemmene
utgjør flertallet i hele Norden. I Norge kommer de moderne og klassiske
hjemmene på delt andreplass. Disse stilartene preger begge 20 prosent av
boligene her i landet. Deretter følger de minimalistiske og de innovative
hjemmene.
- Litt enkelt sagt er det antallet ting i hjemmet og hvor mange farger du
bruker som bestemmer hvilken gruppe av hjemmeinnrederne du havner i. Mest ting
og flest farger finner vi i de tradisjonelle hjemmene, og minst i de
innovative, sier trendanalytiker og antropolog Gunn-Helen Øye ved
Prognosesenteret.
Klasse og smak
Smaken vår preges først og fremst av sosial bakgrunn, men utdanning og inntekt
spiller også en rolle når hjemmet skal bygges. Den tradisjonelle smaken er som
regel knyttet til et lavere utdannings- og inntektsnivå enn den moderne eller
klassiske. Sistnevnte gruppe er preget av akademikere med sans for kvalitet.
Dette er en stabil gruppe som gjerne kjøper tidløse produkter som skal vare
lenge.
De moderne styres i større grad enn andre av motesvingningene, de innovative
ligger langt foran alle andre i trendløypa og minimalistene, ja de velger
minimalistisk uansett hva motebildet viser.
Prisbevisste nordmenn
I Norge er bare fire prosent av befolkningen såkalte innovatører. I Sverige er
denne gruppa dobbelt så stor. For svenskene er dessuten et moderne preg og
innovativ design det viktigste momentet i forbindelse med møbelkjøp. Dansker
er ute etter kvalitet og nordmenn er opptatt av pris.
- I Norge ser vi at de tradisjonelle møbelkjøperne blir færre og at gruppen av
moderne og minimalistiske stiltilhengere øker. Dette kan ha sammenheng med at
de store møbelkjedene har blitt mer moderne og designbevisste de siste årene,
mener Øye.