IFI Logo

Tendenser 2018: På søken etter den gode stemningen

Trender
Tendenser 2018: På søken etter den gode stemningen
IFI.NO

IFI.NO
(oppdatert )(Publisert )

Trivsel. Det er ordet som står igjen etter at IFIs Trendforum har diskutert tendensene i interiørmoten anno 2018.

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse

Gruppen, ledet av Bjørg Owren, kreativ leder i ifi.no, mener at det moderne interiøret anno 2018 ikke er vellykket før det «kjennes riktig».

– Det holder ikke at det ser fint ut. Hjemmet skal være en plass der du som bor der skal kjenne at «her er det godt å være», sier Owren.

Et sansespill

For at vi skal trives, må alle sansene finne behag.

– Sansebaserte opplevelser er et nøkkeluttrykk. Vi skal avstemme med alle sansene. Det holder ikke å bare synes at noe ser pent ut. Vi skal ta og føle på, vi skal lukte og høre etter – og vi skal kjenne på magefølelsen. Først da kan vi lage interiører vi selv virkelig trives i, forklarer Owren.

INDIVIDER I FLOKK: IFIs Trendpanel tror folk begynner å stole mer på seg selv og hva de føler. Vi blir i større grad individuelle i flokken. (Foto: Tapethuset)

INDIVIDER I FLOKK: IFIs Trendpanel tror folk begynner å stole mer på seg selv og hva de føler. Vi blir i større grad individuelle i flokken. (Foto: Tapethuset)

Foto: Andy Gore

Individuelle flokkdyr

Og hva som behager, varierer fra person til person.

– Vi er individuelle flokkdyr. Vi vil alltid la oss påvirke av hva andre gjør og hva andre synes, men framover vil vi legge større vekt på hva vi selv føler også. Vi tør å være mer individuelle i flokken, tror Owren, og utdyper: – Vi begynner å stole mer på oss selv og hva som kjennes rett for oss, og vi våger å gå for det i større grad enn tidligere.

Produkt av tiden

Det økte fokuset på og behovet for trivsel er et produkt av tiden vi lever i.

– Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen, sier Owren.

NATUREN: Naturen er vår største inspirasjonskilde, og her synes vi det er godt å være. Her finner vi roen. (Foto: INTAG)

NATUREN: Naturen er vår største inspirasjonskilde, og her synes vi det er godt å være. Her finner vi roen. (Foto: INTAG)

Ikke forenelig

Owren og resten av trendpanelet synes ikke de hvitmalte veggene og det kjølige interiøret som har preget norske hjem de siste tjue årene stemmer overens med våre tanker om trivsel ellers.

Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer virker upersonlig og nakent, og er lite forenelig med hva de fleste ellers forbinder med trivsel, kos og hygge, sier hun.

SAMSPILL: Det er samspill mellom farger, materialer og former som skaper interiøret og får oss til å trives. (Foto: Trine Midtsem/ifi.no og Bjørg Owren/ifi.no)

SAMSPILL: Det er samspill mellom farger, materialer og former som skaper interiøret og får oss til å trives. (Foto: Trine Midtsem/ifi.no og Bjørg Owren/ifi.no)

Det viktige samspillet

Så hvordan vil dette ønske om økt trivsel vises i interiører framover? Det er selvsagt helt individuelt hva vi trives i, men vi kan samtidig se noen tendenser som peker i samme retning.

– Vi ser et mye større mangfold, og interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det er et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I det store og det hele kan vi si at det blir mer mat for sansene våre, forklarer Owren.

VARIERT: Flere farger, flere tekstiler og mer variasjon vil prege interiøret framover, tror trendpanelet. (Foto: Tapethuset)

VARIERT: Flere farger, flere tekstiler og mer variasjon vil prege interiøret framover, tror trendpanelet. (Foto: Tapethuset)

Foto: Andy Gore

IFIs Trendpanel:

  • Ledes av ifi.no, med kreativ leder Bjørg Owren i spissen.
  • Består av innkjøpere, produkt- og markedsansvarlige fra sentrale leverandører til det norske markedet.
  • Samles til årlig workshop for å diskutere hva som rører seg i norsk interiørmote og hva som vil prege det moderne interiøret framover. Fjorårets workshop fant sted i oktober.

Relaterte emner

Annonse
IFI annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Trender
Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.