Utenfra skiller det seg ikke nevneverdig ut, det grønne standardhuset i tre og mur. Men blir du først bedt inn, stiller saken seg i et helt annet lys. Innvendig har nemlig huset fått en salig ansiktsløftning. Ikke en krok er overlatt til tilfeldighetene. Tipper vi ikke feil er det ikke få av kompisene til ungkar Andreas som ser på dette som en misunnelsesverdig base. For å si det forsiktig.
Hvordan starte et oppussingsprosjekt av dette kaliber? Uten å sette seg i bunnløs gjeld? Man ringer en ekspert. Som sagt, så gjort. Inn rykker interiørkonsulent Ellen Skifjeld Lønnestad med kjølig blikk og blanke ark. Hun forstår raskt hva Andreas er ute etter. Han vil bo i omgivelser som ser ordentlig ut, men ikke pyntet og tilgjort. Klassisk, men ikke kjedelig og forutsigbart. Tidsriktig, men ikke minimalistisk bråkjekt og upersonlig.
- Gi meg en slipemaskin til gulvet, en pensel til veggene og arvtakere til møblene, sa interiørarkitekten. Og skred til verket.
Først gikk hun ut på kjøkkenet
Ellen mente at kjøkkenet burde bli fornyet med:
* Et lag gråmaling på vegger og på den karakteristiske kjøkkeninnredningen med skråstilte skap. Grå ble valgt til hovedfarge i hele huset.
* Nye linoleumsfliser i grått og gråbeige på gulvet.
* Ny og mer moderne utseende komfyr og kjøleskap.
* Nye grep på skuffer og skap.
* Nye, ensfargede fliser over benken.
* Nytt kjøkkenbord i ubehandlet tre som ble malt hvitt, og ditto krakker som ble malt brune.
* Marmorplater med nostalgisk og solid uttrykk på kjøkkenbenken.
* En hyggelig og praktisk hylle over vinduet.
Så gikk hun inn i stuen
I stuen anbefalte Ellen Andreas å:
* Male alle vegger lysegrå.
* Slipe den gamle eikeparketten og beise den mørkebrun.
* Male og nøytralisere den dominerende teglsteinspeisen.
* Blande nye og gamle møbler i mørkt tre og lyse tekstiler.
* Få sydd et løst trekk til den gamle ørelappstolen og tilhørende puff. Praktisk og dekorativt.
* Velge med omhu hvilke gjenstander han ville omgi seg med i stuen. Heller noen få og iøynefallende objekter som sier noe om den som bor der, enn mange, mindre og upersonlige hyllevarmere.
Deretter gikk hun til spisestuen
Ellen var sikker på at spisestuen ville bli fin med:
* Et kraftig bord i mørkt tre.
* Et robust teppe i gråtoner, spesialkuttet og kantet på bestilling i butikken.
* Gamle, sjarmerende stoler med løse trekk til å legge i vaskemaskinen.
* Fargesterke, store malerier på veggen for å bryte med den nøytrale rammen.
* Gamle og hyggelige skomakerlamper over bordet.
* Et tøft avlastningsbord i blank aluminium i hjørnet.
Og etterpå bort til trappen
I trappeløpet foreslo Ellen å:
* Fjerne de utdaterte, figurskårne sprossene i rekkverket, og erstatte dem med transparente glassplater.
* Male trappene i samme farge som gulvet i stueetasjen.
* Skape liv og røre på den høye veggen i trappeløpet med bokhyller i metall.
Før hun gikk ned i entreen
Entréen er det første som møter gjestene, tenkte Ellen, og anbefalte:
* Store, keramiske fliser i grå nyanser.
* Grå og hvite striper malt på veggpanelene.
* Tøffe metallhyller langs gulvet til sko.
* Kraftige kroker på veggen til jakker og kåper.
* Innredning i tråd med det som venter gjestene når de kommer opp trappen; mørke tremøbler, en nostalgisk lampe og en oppsiktsvekkende aluminiumsdunk til gamle aviser, paraplyer etc.