4. Sjekk formalitetene
Det er viktig at de helt grunnleggende tingene er på plass. Sjekk derfor at bedriften er registrert i Brønnøysundregisteret, og ta en titt på firmaets regnskapstall for de siste 2-3 årene på brreg.no eller proff.no.
5. Be om referanser
Referanser er en stor sikkerhet for deg som kunde. Sjekk med tidligere oppdragsgivere om håndverkeren/firmaet har gjort en god jobb, levert til avtalt tid og at det ikke har oppstått noen problemer.
6. Gjør en kompetansesjekk
Undersøk kompetansen til firmaet/håndverkeren. Dette gjør du ved å sjekke om håndverkeren har fagbrev og om bedriften er en mesterbedrift. Sjekk Mesterregisteret på mesterbrev.no, slik at du ikke går i fellen og bestiller en som kun utgir seg for å være mester. Det tryggeste du kan gjøre er å undersøke om bedriften er organisert i MLF. Der har alle bedrifter mesterkompetanse, noe som borger for kvalitet og kompetanse, og MLF gir også en trygghet i form av garantiordninger.
7. Skriv kontrakt
Husk alltid å skrive kontrakt. Det gir deg en stor trygghet og forutsigbarhet i kvalitet, pris og leveringstid. Har du en skriftlig kontrakt, er du også mye tryggere dersom det skulle oppstå en konflikt. Gratis standardkontrakt kan lastes ned fra Forbrukerrådets nettsider. Kontrakten bør inneholde en arbeidsbeskrivelse og forventning til resultat, avtale om totalpris, hvordan betalingen skal skje, dato for oppstart og ferdigstillelse, materialvalg og -kostnader, HMS-ansvar, prinsipp for prising av tilleggsarbeider og avtale om dagbøter dersom tiden for sluttføring overskrides.
8. Krev FDV-dokumentasjon
For at du skal kunne vedlikeholde boligen på best mulig måte, er det viktig at du får kunnskap om produktene som er brukt og hva som er gjort i prosjektet. Derfor bør du alltid be om å få overlevert FDV-dokumentasjon. Denne dokumentasjonen kan blant annet inneholde en vedlikeholdsanvisning, rengjøringsmetoder, fargekoder og betjening og service for tekniske installasjoner.