Siden 1998 har Norsk Designråd hatt en samarbeidsavtale med Innovasjon Norge (tidligere SND). I løpet av de nærmeste årene skal det knapt finnes en eneste norsk bedrift som ikke har fått høre hvilke konkurransefortrinn en bevisst designsatsing kan gi.
- Siden 1999 har vi besøkt om lag 400 bedrifter og formidlet designere til om lag 300. Innovasjon Norge har nå egne designansvarlige på hvert distriktskontor, og det har økt vår kapasitet betraktelig. Innovasjon Norge bidrar dessuten med delfinansiering for bedrifter som vil satse på design, sier designrådgiver Fred Pedersen i Norsk Designråd.
Støvsuger HedOpp
I april startet Norsk Designråd et toårig designprosjekt i Hedmark og Oppland, i samarbeid med Innovasjon Norge og fylkeskommunene.
- Vi skal tilby designkompetanse til virksomheter i disse to fylkene. Målet er 40 designprosjekter i løpet av to år, sier Pedersen. Oppland er allerede et av de sterkeste designfylkene i landet, og det er spesielt de to bedriftene Hov Dokka og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik som trekker opp snittet.
Nord-Norge på jumboplass
Særlig de tre nordligste fylkene henger etter når det gjelder designsatsing. Finnmark har fått én designutmerkelse,Troms og Nordland tre hver i løpet av 20 år. Nå har Innovasjon Norge, Norsk Designråd og VINN, Veiledningsinstituttet for Nord-Norge, i et år jobbet systematisk med å sette design på kartet i Nordland.
- Nå omfatter satsingen også Troms og Finnmark, og i Nordland har vi allerede oppnådd gode resultater, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd. Fisk- og sjømatprodusenten Lofotprodukt AS økte salget med 45 prosent på tre måneder etter å ha gjennomført et designprosjekt som inkluderte ny emballasjedesign.
- Det er en kjensgjerning at bedriftens størrelse henger nøye sammen med designsatsingen. I distriktene finnes det mange små bedrifter, og disse har tradisjonelt sett på design som en stor utgift og ikke som en fremtidsrettet investering, sier Stavik.
Vestlandet markerer seg
Oslo markerer seg som landets definitive designsentrum. Hele 151 ganger har oslobedrifter hentet hjem Merket for God Design fra Norsk Designråd de siste 20 årene. Med 61 utmerkelser havner møbelbastionen Møre og Romsdal på en solid andreplass, og er dermed unntaket som bryter østlandshegemoniet.
- Møbelbransjen har en tung designtradisjon som flere av Møre-produsentene har maktet å føre videre og tilpasse nye trender og krav, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Designrådet.
Innovasjon og tradisjon
Totalt har i underkant av 500 bedrifter mottatt Merket for God Design fra Norsk Designråd siden 1984. Etter Oslo og Møre og Romsdal følger Akershus med 42 designutmerkelser. Her er det suksessbedrifter som Tomra, ABB, Tandberg og Norrøna som trekker lasset. Deretter følger Østfold og Oppland hakk i hæl, med henholdsvis 38 og 37 utmerkelser. I Østfold har det skjedd en voldsom designoppblomstring i løpet av de fem siste årene, men samtidig markerer etablerte merkevarebedrifter som Jøtul og Hamax seg som svært designbevisste.
- I Østfold finner vi dessuten noen av landets sterkeste designmiljøer. Både Hareide Design Mill i Moss og Bård Eker Industrial Design i Fredrikstad har vært veldig synlige de siste årene, sier Stavik.
Et østnorsk unntak
Telemark havner sammen med de tre nordnorske fylkene på jumboplass, og er unntaket blant østlandsfylkene. Kun fire designutmerkelser er delt ut til telemarkbedrifter i løpet av de siste 20 årene.
- I Telemark er næringsstrukturen delt mellom tung industri og primærnæringer. Industrien har tradisjonelt vært lite opptatt av design, selv om det finnes hederlige unntak. De bedriftene som har satset på design, har ikke angret. Også reiselivsnæringen i fylket ville hatt stor nytte av å tenke design, sier Stavik.