Vi testet
At materialer og farger påvirker oss er udiskutabelt og på Paleet er ingen ting overlatt til tilfeldighetene. Her skal kvalitetsbevisste nordmenn oppleve at de tas på alvor og materialer og farger er plukket for å skape den riktige stemningen. Det var gode intensjoner og høye mål.
For å teste det nye senteret, inviterte ifi.no en shoppingekspert i særklasse med på en runde. Gunn-Helen Øye, sosialantropolog, trendspotter med en master i Luxury Management, godt kjent for mange av Fargemagasinets lesere, tok utfordringen.
-Dette er helt rått, konkluderer hun. Vi har landet i en hyggelig bar i andre etasje fulle av inntrykk. Hun sikter ikke til den nypressede gulrotjuicen hun nettopp har fått servert. Det er hele konseptet hun sammenfatter på denne måten og superlativene strømmer på.
-Dette er et senter for framtiden. Her er alt fra de mest hippe for innovatørene til de som går for det mer klassiske. Men det er kvalitet. Her har de virkelig studert hvordan «brandhouse» bygges. Tenkt på det relasjonelle i arkitektur, materialvalg, mat, kunst og underholdning til og med nye fenomen som pop-up butikker finner vi her. Det er noe intellektuelt over det hele. Dette er ikke senter for den blinde shopperen. Hit vil de bevisste og moderne komme, sier hun videre.
De har vært dristig med fargevalg. Se på detaljene avbryter hun seg selv. Se på den grønnfargen, i hvilket annet kjøpesenter finner du den! Hun peker på sofabenken jeg sitter i. Vi blir enig om at den gir assosiasjoner til et engelsk bibliotek.
- Det er en opplevelse å gå her! utbryter hun.