Finne bindingene
Prosjektene Anne og Flügger har vært involvert i er mange. De har blant annet vært en gang hjemme hos det danske kronprinsparet, et eksklusivt jaktslott som delvis er fredet, samt jobbet med Georg Jensens flaggskip-butikk på Strøget, og i disse dager skal nabobutikken, Royal Copenhagen, gjennomgå et hamskifte og bli mer feminint innredet, ved hjelp av Annes fornemmelser for farger og mønstre.
– Jeg må alltid starte med å definere en stemning, og kjenne på hvem bedriften eller personene er. Det er viktig å se bindingene i interiøret. Ved å finne bindingene – altså det som kommer igjen flere steder, slik som en farge, et mønster, en gjenstand eller lignende, og ta utgangspunkt i det – finner Anne identiteten til bedriften eller den som skal bo der.
– Hvis vi ikke tar hensyn til bindingene, blir det litt som om du går til frisøren med et bilde av en person du synes er pen på håret, og ber om å få den samme frisyren. Du vil ikke ligne personene etterpå, og blir trolig ikke fornøyd. Det er fordi bindingene ikke er der.
– Vi kan heller ikke arbeide mot arkitekturen. Hvis et hus fra 1970-tallet innredes i en hvit, landlig, fransk stil, vil det kollidere fullstendig, legger Lone til.