Peisen er ferdig grunnet med to strøk oljemaling oppå ferdig sparklet underlag. Det må være helt tørt før marmorering, slik at ikke pigmentene som brukes i teknikken blir dratt utover av fordriveren og blir "grisete".
Fritt
Marmorering er en teknikk med rom for artisteri. Likevel er det viktig at man ikke overdriver teknikken og dermed ødelegger for sluttresultatet. Det finnes flere metoder for marmorering, og fargekombinasjoner er det like mange av. Her holder vi oss til bruk av sort/grått på hvit bakgrunn. Få gjerne tak i en ekte marmorstein for å etterligne når du maler. Det er den beste oppskriften.
Ingredienser
Som lasur har vi her brukt sinkhvittpasta og rå linolje blandet med ønskelige pigmenter. Vi har å gjøre med en hvit bunnfarge, og fargeendring som oppstår pga bruk av olje er uønsket. Kombinasjonen rå linolje og sinkhvittpasta holder på fargen uten å gulne. Rå linolje tørker raskere enn kokt, og sammen med sinkhvitt vil blandingen stå bedre på underlaget og gi bedre forhold for teknikken.
Mønster
Marmorering er en kombinasjon av lyse, skarpe og diffuse tegninger hvor den skarpe fargen skaper kontrastene. De diffuse tegningene bearbeides lett og "tilfeldig" med en fordriverpensel. Skarpe konturer børstes vekk og gir glidende overganger. Når en marmorstrek er tegnet forsiktig opp med spiss pensel bearbeides streken med fordriverpenselen i samme retning som streken går. Når man rammer inn underskygger med skarpe linjer lager man dybde i flaten.
Lag prøveoppstrøk
Test ut fargen og hvordan ingrediensene reagerer på hverandre. Det skal lite pigment til. Test ut fargene og lasuren på et testunderlag før du går i gang på gjenstanden du vil dekorere. Marmorteknikk krever at du kjenner til hvordan lasuren virker på underlaget. Det krever også flere pensler og god penselføring.
Tips:
Det finnes flere bøker om dekorative maleteknikker og marmorering:
Maleteknikker av Liz Wagstaff, Gyldendahl Forlag ISBN 82-05-25132-0
Dekorasjonsmaling av Jon Brænne, Teknologisk Forlag ISBN 512-0468-2