Norsk malerhistorikk
– En malermester sa en gang til meg at Norge fra starten var litt i ingenmannsland i malerfaget.
Det meste var fattig og kummerlig, det var ingen penger, og faget hadde ikke status. Derfor har vi en litt kort historie på dette sammenlignet med Europa, inkludert Sverige. Der var håndverket langt mer oppegående, ikke minst på grunn av adelen, forteller Anne Louise Gjør.
Bunadene er opprinnelig ikke norske, men inspirert av franske rokokko-kjoler. På samme måte ble rosemaling kopiert fra Europa, og ble en folkekunst i Norge. Rosemalingstradisjonen kom med vandrende håndverkere som hadde vært sørover i Europa.
De omreisende håndverkerne marmorerte som de husket, og bygdehåndverkere så verkene deres og gjorde det de trodde de hadde sett. Til steder som Røros og Kongsberg kom det derimot tyske håndverkere som visste hva de gjorde.
Utover 1800-tallet fikk det norske folk mer penger, og prosjektene ble større. Også bøndene fikk bedre økonomi og importerte tapeter, møbler og speil fra utlandet. Det ble mye mer ting og tang i tidligere spartanske bondestuer. Dekorasjonsmalere kom nå til sin rett – de tegnet og kopierte tapeter.
Tørrpigmenter og farger
I dag fremstilles tørrpigmenter kjemisk, men før var pigmentene rene fargelæren – og bruken av dem økonomisk betinget. Malingen lages ved at tørrpigmenter blandes sammen med linolje.
– Malingen er god å jobbe med, god å stryke og tørker ikke så fort – på godt og vondt, sier Ann Louise Gjør.
Ultramarin: gir en kongeblå farge. Dette var et rådyrt pigment som ble skrapt ut av sort marmor. Marmoren knuses for å få frem pigmentene.
Engelsk rød: et rimelig jordpigment som hentes fra rust som finnes i myrer. De billigere jordpigmenter kunne man selv spa ut. Det er bakgrunnen for at alle låver er røde.
Oker: er et annet jordpigment som blant annet ble hentet ut av Røros-gruvene.
Umbra: er et mørkebrunt jordfargepigment som tradisjonelt utvinnes fra leirjord. Pigmentet lages i to varianter: brent og ubrent, der den brente varianten gir en rødere farge.
- Et beslektet opphav gjør at jordpigmentene står harmonisk til hverandre. Dette underletter ved fargesetting fordi de i utgangspunktet passer godt sammen.
- Gammelrosa lages ved å blande hvit og brent umbra.
- Alt dette kan kjøpes, men det er i ferd med å bli en ren bestillingsvare fordi så få bruker dem. Men eldre fargehandlere kan fortsatt ha pigmenter.