Dette står i kontrast til danskene og svenskene som oppgir at venner og
familie er deres viktigste inspirasjonskilde når hjemmet skal pusses opp. Bare
ni prosent av nordmennene sier det samme.
Sterkere sosial tradisjon
- De andre skandinaviske landene har nok en sterkere sosial tradisjon enn hva
vi er vant til her hjemme. Her er oppussing et prosjekt for den enkelte
kjernefamilie, mener trendanalytiker og antropolog Gunn-Helen Øye ved
Prognosesenteret.
Imidlertid er både dansker og nordmenn ivrige butikkbesøkere i forkant av
oppussingsprosessen. 10 prosent av oss besøker alt fra byggvarehus til
kjøkkenprodusenter for å la oss inspirere.
- Vi har visst at IKEA har vært en ettertraktet inspirasjonskilde for mange,
men ble overrasket over at hele bransjen spiller en så pass viktig rolle, sier
Øye.
Gratis interiørmagasin
Nå kan oppussingsglade nordmenn få gratis interiørmagasin hos fargehandlere og
byggvarehus rundt om i landet.
Informasjonskontoret for farge og interiør, som er et nøytralt
opplysningskontor for farge og interiørbransjen, utgir for niende år på rad
interiørmagasinet Inspirasjon. Inspirasjon er det eneste interiørmagasinet i
Norge som kun har reportasjer fra norske hjem som pusses opp, og med produkter
som fins i handelen. Flere byggvarehus og fargehandlere tilbyr i disse dager
vårens utgave av Inspirasjon gratis til sine kunder.