Tallene i Prognosesenterets vårrapport taler for seg. Selv om nok mange liker å tro annet, blir kvinnens posisjon som sjef for hjemmet stadig sterkere. I 2007 kunne nemlig bare 17 prosent av norske menn påberope seg å være beslutningstaker for malingskjøpet. Motsatt gikk kvinnen fra 15 prosent i 2001 til 43 prosent i 2007. Tallene støttes også av dem som selger maling.
- Det er helt klart kvinnen som bestemmer! Som regel kommer mannen inn først for å kikke, men sier han må hente sjefen, høvdingen eller lignende uttrykk for å ta beslutningen, forteller Runar Nordskog ved Byggmakker Gilhus i Lier.
Jo mere vi er sammen..
Men selv om kvinnens posisjon blir sterkere, trives vi allikevel også godt sammen. I 38 prosent av tilfellene var det kvinnen og mannen sammen som tok beslutningen om kjøp av maling innvendig, mens i beslutningen om utskiftning av gulvbelegg bestemmes det i over halvparten av tilfellene sammen.
Vi bruker også mer penger når beslutningen tas i felleskap. Prognosesenterets tall viser en dobling i kjøpsbeløpet når beslutningen tas som par. Det er kanskje ikke så rart, siden det er ofte føles litt tryggere å grave dypt i lommeboka når man er to om det.
Mannen holder seg ute
Kun når det gjelder eksteriørmaling kan mannen glede seg over en liten "ledelse" over kvinnen. I nesten 1/3 av tilfellene bestemmer nemlig mannen at huset trenger et nytt strøk maling, mens kun 23 prosent av damene bestemmer det samme. Men også utvendig er vi best når vi samarbeider, for i 40 prosent av tilfellene sier folk at beslutningen tas i felleskap.
Selv om far i huset scorer høyt når det gjelder kjøp av maling utvendig, er også denne tendensen nedadgående. Til tross for at dette tradisjonelt sett er en mannsarena, er det en kontinuerlig vekst i paret som beslutningsenhet.