Kompetanseløft
Når fokuset på tekstiler nå øker, oppstår det også et plutselig behov for økt kompetanse på feltet.
– Etter mange år med liten interesse for gardiner og tekstiler, er mye kunnskap borte. Både forhandlere og kunder trenger å «lese seg opp», og vi har merket et stort behov for oppdaterte tips, ideer og inspirasjon, sier Tale Olivia Henningsen, kreativ leder hos Fargerike. De har lansert en egen gardinguide, som skal være til hjelp for de tekstilklare.
Her kan du lese mer om hvor du kan kjøpe gardiner etter at mange av spesialbutikkene har forsvunnet.
Også hos Borge fokuserer de stort på å øke kompetansen blant sine ansatte. Slik skal det bli enklere for både butikker og for mannen i gata å få hjelp når ønsket om en mykere hverdag kommer.
– Vi har arrangert tekstilkurs for selgerne våre, slik at vi sikrer at de har god kunnskap om tekstil. Her får de både teoretisk opplæring og praktisk øving i søm, sier Torkildsby.