Årets Heimtextil viste med tydelighet at vi stadig vender tilbake i tid for å finne inspirasjon - tradisjon og tidligere kvalitet blir fashion i morgen. Trender er som en runddans - alt det som er gjort tidligere blir funnet frem igjen, gjort om og lagt til, og presentert på nytt. Kvalitet lever videre.
Årets Heimtextil viste mange retro-nyheter hentet fra 1950- og 60-tallet. Den store fellesutstillingen Trend Forum gikk da også under navnet Heimweh, noe nostalgisk, en retning som nå er tydeligere enn hva vi er vant til - hva også denne billedkavalkaden viser.
Dette er en tradisjon - Messe Frankfurt, verdens nest største messeaktør, arrangerte sin 35. Heimtextil. Trender og utvikling av tekstiler og veggprodukter er i stadig større grad blitt en global geskjeft. Sluttrapporten fra årets Heimtextil forteller om 90.000 profesjonelle besøkende (det er ikke en publikumsmesse) fra 130 land hentet sine impulser, for så å ta de hjem til sine respektive markeder. De hadde mye å velge i mellom - nesten 3.000 produsenter presenterte sine produkter.
Så global er denne verden at Messe Frankfurt eksporterer Heimtextil-konseptet til store deler av verden. Det arrangeres nå Heimtextil-varianter i storbyer som Moskva, Hong Kong, Beijing, Shanghai, Bombay, Tokyo og Rio de Janeiro.
Se også Fargemagasinet nr. 1/2005