Fargeblanding på ”gamlemåten”
Inspirasjon og kunnskap om denne type fargeblanding for arkitektur ble hentet fra maleren og arkitekten Le Corbusier, som utviklet et stort repertoar av egne farger ut fra dette prinsippet. Han brukte aldri svart men dempet med komplementærfarger.
Han var kunstner før han utdannet seg til arkitekt, og praktiserte siden begge deler, alltid med maling i atelieret om morgenen. Med denne tverrfagligheten kunne han føre kunstnerens fargeblandinger inn i sin arkitektur.
Han utviklet etter hvert det som kalles Colour Keyboard for tapetfabrikken Salubra, først med 43 ensfargede tapeter (oljemaling på rull) i 1931, og senere ble 20 litt sterkere farger lagt til i 1959. Kolleksjonen ble senere samlet i et trebinds verk av den tyske arkitekten Arthur Rüegg, med bl.a 12 stemningspaletter som et hjelpemiddel for folket. Le Corbusier hadde klare instrukser, som at de duseste fargene var egnet for hele vegger, de klare og mettede for komponenter og til slutt utvalgte toner for dekor.
Fargene, selv de duseste, er svært vakre og kan med hell også benyttes i dag. De går ikke av moten fordi de er basert på naturpigmenter.
Kjemikeren Katrin Trautwein i Sveits har forsket på Le Corbusiers farger og utviklet originalresepter for Fargeklaviaturet, samt også for andre farger fra hans villaer.
Det vil si hun har funnet fram til de rette pigmentene og bindemidlene, samt blandingsforholdene.
Malingen kan kjøpes fra hennes lille nisjefabrikk i Zürich, KTcolor, der hun også tilbyr egne utviklede farger bygget over samme prinsipp. Vi besluttet i samråd med sykehjemmet, etter en del prøving med egne resepter, å importere maling herfra for å sikre kvalitet og forutsigbarhet i utførelsen.
Det var en fantastisk og unik satsing fra sykehjemmets side, takket være en entusiastisk leder, Eva Maria Lim.