Spesialister
Det har blitt en profesjon i Frankrike og er slett ikke uvanlig ute i verden. Vi kan nevne den profilerte arkitekten Jean Nouvel som arbeider med to fargedesignere, Yann Kersalé på lys og Alain Bony som ivaretar den kunstneriske dimensjonen i overflaten. Forum Farge presenterte også en norsk kunstner som føyer seg inn i kategorien fargespesialist, nemlig Bent Erik Myrvoll. Han har spesialkompetanse på pigmenter, murfarger, murale teknikker og restaurering av historisk dekor og fargesetting. Han har blant annet bistått arkitekt Arne Henriksen og billedkunstner Sverre Wyller med utsmykkingen av Løren T-banestasjon i frescoteknikk. Sjelden vare, men slik kompetanse finnes faktisk flere steder i landet vårt.
Videre presenterte Forum Farge en den unge designeren Sarah Leszinski, som nylig er klekket ut fra Universitetet i Bergen. Designer, men også et ”fargeinstrument” i det hun har tilegnet seg spisskompetanse både gjennom teori og praksis i ulike dimensjoner. Det gjelder både lys, maling, tekstil og bearbeiding av materialfarger. Også NTNU har utdannet fin spesialkompetanse på farge i design og arkitektur, og flere vil nok komme. Her vil det finnes både arkitektur- og objektforståelse, og forhåpentligvis et spenn mellom visjon, konseptutvikling og materialkunnskap.
Men vil disse spesialistene få slippe til på arkitekt-og designkontorene? Er man villig til å integrere dem i en stab, eller blir de sett på som frittgående rariteter som kun blir kontaktet når nøden er størst?
I forbindelse med utgivelsen av Thurmann-Moe, ble temaet brakt på bane i en paneldebatt arrangert av Cappelen-Damm forlag. Arkitektene i panelet mente at det å sette bort fargesetting til en konsulent på lik linje med Elektro og VVS satt langt inne. Hvordan skulle det være mulig å sette av penger til dette? Denne holdningen forteller oss hvor nedprioritert faget er og hvor lite man er villig til å satse. Mulig kjennes det som et nederlag å gi fra seg fargesetting av et bygg, den kan representere et siste halmstrå av kunstnerisk dimensjon i et fag som i økende grad er blitt teknologisk. En annen faktor er redselen for å miste kontroll, eller at det blir ”vulgært”.