Inspirert av kuer
Første gang Freia fikk malt denne veggen var i 2005. Det begynte med at de utlyste en tegnekonkurranse. Freia inngår i Mondelez Internationals portefølje. Den gang het selskapet Kraft Foods, og de inngikk da et samarbeid med Kunsthøgskolen i Oslo. Studenter fra to klasser ble invitert til å levere forslag til ny Freia-vegg.
Jarle Frivold (34) fra Feiring vant. Den grafiske designeren jobber i dag for designstudioet Kord.
Freia fikk inn 14 forslag til dekorasjon av den nye reklameveggen.
– Det var stas å bli plukket ut, og kjempegøy å se det på en stor vegg, sier han og legger til: - Jeg ble både overlykkelig og lamslått.
Frivold forteller at han hermet noe etter den forrige emballasjen til melkesjokoladen, også i farger. For å finne motivet, lånte han bøker fra det Deichmanske bibliotek, for å studere bilder av kuer.
– Jeg øvde på å se forelsket ut i speilet, og deretter få fram det samme uttrykket hos den ene kua. Det er bare teknikk, understreker han.
Skotte synes at maleriet nå begynner å bli til et landemerke.
– Det er like relevant i dag som i 2005. Det er en blanding av trendy, moderne og landlig. En spennende kombinasjon, skryter hun.