IFI Logo

Dragestil 1880-1915

Stilhistorisk interiør
Dragestil 1880-1915
Nina Stang

Nina Stang
(oppdatert )(Publisert )

Når husene nå kledde seg om, var det med urnorske forbilder. Norge var i ferd med å løsrive seg fra unionen med Sverige og bygge opp sin nasjonale identitet. Dragestilen var et bevisst forsøk på å skape en ekte norsk arkitektur. Stavkirkene, gamle tømmerhus og nye arkeologiske funn av vikingskip ga inspirasjon.

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Verden begynte å legge merke til oss, med Munch og Grieg, Ibsen og Bjørnson. Fridtjof Nansens polferder introduserte et nytt internasjonalt ord: Ski. Denne nye fasjonable sporten åpnet verdens øyne for vinter-Norges skjønnhet. Dragestilen ble mye brukt på bygninger tilknyttet turisme og friluftsliv, som hoteller, restauranter og jernbanestasjoner.

I 1904 ble Osebergskipet gravet frem. I 1905 oppløstes unionen med Sverige og vi fikk vår egen konge. Nasjonalfølelsen blomstret.

Dragestilens fasader

Dragestilen er en helnorsk eventyrstil. Den bygget videre på sveitserstilens huskropp, og har også gavlmotivet som dekorativ hovedeffekt. Men utseendet ble et helt annet med liggende tømmer i mørke farger, dragehoder på gavlene og stavkirkenes tårn på toppen av taket. Husene ble tjæret eller oljet for å se gamle ut. Stilen er en blanding av gamle tømmerhus, stavkirker og stabbur, med vikingtidens ornamentikk og dragehoder på gavlspissene, alt i stor og pompøs utgave.

Frognerseteren restaurant og Holmenkollen Park hotell i Oslo er høydepunkter. Begge var tegnet av arkitekt Holm Munthe.

Dragestilens interiører

Også innendørs ville man gi huset en særnorsk stil. Stavkirkeportalenes slyngede ornamentikk ble kopiert rundt dørene i fine hus. Også stolene fikk dragehoder, og motiver fra sagaene var populære. Det ble brukt mye oljet treverk og sjablondekor. Oljen ble tilsatt pigment for å gi treverket et gammelt utseende.Dekoren ble lagt på i sterke kontrastfarger som rødt, blått, gult og grønt. Der veggene ikke ble oljet, ble de ofte malt i en kraftig purpurrød farge, kalt "Kongerød" (5040-R) av begeistring for kong Håkons kroning. På mindre flater som brannmurer kunne rødfargen være enda klarere: 3060-Y80R og 3070-Y90R. Tømmerveggene kunne også males gule, i kraftig 1060-Y eller den mildere 1010-Y. Gulvene ble malt mørk brune: 8010-Y50R eller bare oljet. Grønnfargen 6030-B50G og blåfargen 3060-R80B var godt likt på vinduene. De kunne også være hvitmalt eller bare oljet.

Stilens kjennetegn

Upanelte tømmervegger.

Bratte tak og store takutstikk

Mørke farger som tjærebrunt og dyp rødt.

Dekor inspirert av stavkirker og vikingtid i form av blant annet dragehoder

Relaterte emner

Annonse
IFI annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Stilhistorisk interiør
Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.