7 gode råd for å lykkes med badet
1.Benytt godkjent våtromsbedrift gjennom Byggebransjens våtromsnorm
Mange bransjeforeninger og systemer har medlemssøk tilgjengelig på sine nettsider, deriblant Fagrådet for våtrom. Fagrådets lister viser bedrifter som har gjennomført opplæringssystemet. Kompetanse er et nøkkelord for vellykket prosess.
2. Sjekk referanser
Hent alltid inn referanser fra tidligere kunder. Dyktige våtromsentreprenører er ikke redd for at referansene sjekkes. Dersom du benytter uorganisert bedrift, sjekk også bedriften i Brønnøysundregisteret. Sjekk om bedriften har et telefonnummer og en forretningsadresse du kan nå vedkommende på. Det er viktig at du får tak i firmaet også i fremtiden.
3.Beskriv arbeidsomfang og kvaliteter
Det anbefales å lage en skriftlig redegjørelse for det arbeidet som ønskes utført, om nødvendig også befaring med foretaket før utarbeidelse av pristilbud. Henvis her til at arbeidet skal utføres etter Byggebransjens våtromsnorm.
4. Be om skriftlig tilbud
Ved alle oppdrag hvor arbeidsomfanget er kjent anbefales det å innhente skriftlig pristilbud. Som et minimum må tilbudet inneholde pris, oppdragsbeskrivelse, tidsramme og beskrivelse av kompetanse i utførende bedrift.
5. Skriv standardkontrakt
Det er viktig at du før arbeidene starter inngår en skriftlig avtale/standardkontrakt med håndverkeren. En god kontrakt forhindrer tvister i etterkant. Det er utarbeidet flere standardkontrakter som er godkjent av forbrukermyndigheter. Standardkontrakter mellom forbruker og profesjonell finnes på Husbankens internettsider.
6. Avtal tilleggsarbeider skriftlig
Viser det seg behov for tilleggsarbeider eller endringer underveis, skal håndverker kontakte deg. Ved endringer eller tileggsarbeider av oppdraget underveis, skal det skrives særskilt avtale om dette hvor mer pris, fradrag, tid etc. kommer tydelig fram.
7. Avslutt oppdraget formelt
Det anbefales befaring før overdragelsen av våtrommet. Eventuelle reklamasjonsarbeider utføres i henhold til avtalte tidsfrister og før endelig sluttoppgjør. Holdes det tilbake et beløp for feil eller mangler som ikke er rettet opp, skal beløpet stå i forhold til verdien av disse arbeidene.
Kilde: Fagrådet for våtrom