Dette bør dere bli enige om:
1.) Jobben som skal utføres.
Vær tydelig i definisjonen av arbeidsbeskrivelsen.
2.) Materialkvaliteten.
Som regel er det vanskelig for håndverkeren å selge inn et dyrere produkt, så sant kunden ikke er veldig bevisst hva som er på markedet. Her bør kunden være bevisst fagmannens råd.
3.) Hvem som gjør jobben.
Husk at det ikke alltid er malermesteren som gjør jobbene selv. Hvis dette er forventet, må det være med i avtalen.
4.) Prisen.
Avtal fortrinnsvis fastpris på oppdraget, inkludert materialer. Oppgitt pris skal være med MVA.
5.) Når og hvordan pengene utbetales.
I kontrakten står dette oppgitt. Vanlig praksis er at kunden mottar faktura.
6.) Reguler det uventede.
Det justeres etter lovverket. Prisjustering utover loven er håndverker pliktig til å gi beskjed om.
7.) Dagmulkt.
Forbrukerrådet anbefaler at kontrakten inneholder klausul om dagmulkt ved forsinkelser som er håndverkerens ansvar.
8.) Sikre deg mot konkurs.
Medlemmer av MLF, er tilsluttet en garantiordning. Går håndverkeren konkurs, kan du derfor få samme jobb utført av en annen medlemsbedrift, innenfor en begrenset kostnadsramme.
9.) Fremdriften er fastlagt.
I standardkontrakten er det en ferdig plass for utfylling av ferdigstillelsesdato.
10.) Lettere og raskere å klage.
Benytter du en fagperson tilknyttet MLF, får du tilgang til en klageordning som vurderer saken din.