Museer og gallerier bruker farger
Lillehammer Kunstmuseum er ikke alene om å vise kunst mot farget bakgrunn, dette er en trend vi har registret i andre gallerier og kunstmuseer over en tid. På Lillehammer har de også brukt farger på veggene før, om ikke i slikt omfang som her.
Er det kanskje slik at hvitt ikke er den beste fargen for å framheve kunst?
– Det kommer helt an på kunstverket, sier kurator Cecilie Skeide, og påpeker at det hvite egentlig har en kort historie.
– I museer og gallerier har farger egentlig vært det normale. Ideen om at hvite vegger er den beste bakgrunn for kunst er et moderne fenomen. De hvite veggene kom med minimalismen og kunsten på 60-tallet. Utover 90-tallet spredde det seg videre til private hjem, forteller hun.
– Stilskiftet viser seg først i kunsten, sier hun, og tror at det vi ser i galleriene nå, vil spre seg videre.
Tomas Gjetmundsen er enig. De viser begge til at mange av de klassiske kunstmuseene nå er i ferd med å male lokalene sine i opprinnelige farger.
– Det er snart ikke et klassisk museum som ikke har malt om i farger, sier Gjetmundsen og nevner blant andre KODE i Bergen og Sørlandets kunstmuseum. I Paris pågår restaureringingen av Louvre, og der er det snart ingen av de klassiske maleriene som vises mot hvit vegg. Det er grått, grønt rust… og nå har trenden kommet hit. Kunstmuseene leder an og det forplanter seg utover, sier han.
– Til alle som er interessert i farge anbefaler jeg å gå på utstillinger. Hent inspirasjon fra kunstnerne. De kan virkelig farger, sier kurator Skeide.
På Lillehammer tok publikum imot «fargetrenden» med stor begeistring, og Liv Blåvarps utstilling sto ut oktober.