Kvinner kan og vil
Folk er villig til å bruke mer penger igjen også på klær, gave og interiør, men pungen åpnes ikke på autopilot lenger.
- Det handler først og fremst om å friste de kvinnelige forbrukerne igjen, men på en ny måte, tror den danske trendeksperten. Gode og nyskapende utstillinger både i vinduene og inne i butikkene åpner er veien inn i damenes hjerter og lommebøker.
- Det hjelper ikke om man er aldri så god på produkter om en ikke klarer å friste folk inn i butikken, og det gjelder å forstå at mannlige og kvinnelige adferd og beslutningsprosesser og adferd er forskjellige, poengterte Søndergaard. Mens mennene går direkte mot et mål - for eksempel til fargehandelen for å kjøpe en 3-liter med maling til soverommmet - går kvinnene innom fem andre butikker på veien og handler gaver og klær for kalde høstdager. Og i fargehandelen finner hun ikke bare maling til soverommet, men hun begynner å lure på om hun skal kjøpe litt tapet til fondveggen i stua også på grunn av den fine tapetutstillingen.
- Kvinner har ofte med seg hele familien og vennekretsen i bevisstheten når hun er ute og handler. Mennene kjøper det de skal ha og drar. Beslutningsprosessene i butikkene er helt ulike, derfor må også kvinner jobbe med retail og friste kvinner inn i butikkene igjen, sa han.
En trend i følge gave- og interiørmessa er at det blir mer blandede konsepter med både klær, gaver og interiørprodukter i én og samme butikk. Det frister flere kundegrupper - noe som igjen gir mer penger i kassa.