IFI Logo

Høstens trender og tendenser: Vi går mindre i flokk

Trender
Høstens trender og tendenser: Vi går mindre i flokk
Bjørg Owren

Bjørg Owren
(oppdatert )(Publisert )

Mangfold, større variasjon, personlig uttrykk og mer komplekse fargepaletter. Her er de viktigste trendene og tendensene på interiørfronten fremover.

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse
IFI annons

Fargene er kommet for å bli. Det er ikke lenger bare snakk. Som interiørdesigner og farge- og tapetekspert, Birgit Torkildsby, så fint sa det da hun holdt foredrag for journalister og influencere forrige uke: – Vi bransjefolk har vel «kjasa» de siste fem årene om at kommer fargene – det er hvert år: kommer fargene, kommer fargene. Men nå kommer jo fargene, slo hun fast.

Mer farger – med blått og grønt på topp

Fargeskiftet som foregår nå er den mest markante endringen som påvirker folks oppussing.

– Mangfoldet etablerer seg. Selv om mange fortsatt «henger igjen» i den lyse trenden, velger stadig flere mer farger, og palettene blir mer avansert, og vi bruker farger og mønstre i mye større grad enn før, sier Torhild Rustenberg fra Storeys og InHouse Group.

Da Happy Homes kjørte en kampanje i sommer der kundene stemte fram sin favoritt, ble vinneren en varm blåfarge, med en grønn nyanse som en god nummer to. Og selv om Eggehvit og Bomull fortsatt topper statistikken, vokser salget av farger. Og blått og grønt er klart de mest populære.

– Hos oss er en behagelig, sotet blåfarge høyest oppe, men dessverre er det fortsatt Bomull som er på topp, sier Jenny Bull-Gustavsen fra Butinox.

Blå er folkets favorittfarge

BLÅTT: Fargen Blåfjell ble kåret til folkets favoritt da Happy Homes holdt avstemming.

Foto: Happy Homes


Blått soverom

DYPT VANN: Det selges mer farger nå, og blått og grønt er de store favorittene. Dette soverommet er malt i fargen Dypt Vann fra Butinox.

Foto: Butinox

Det blir varmere

Flügger opplever at de som kjører «safe» holder seg i den «greige sonen». Men også de melder om at det helt klart går mot mer farger. Grønt og grågrønt er populært, men varmere farger er i anmarsj.

– Jeg tror at de mer brente og varme høstfargene vil florere framover. Vi merker allerede økt etterspørsel etter disse, forteller Susanne Dahl hos Flügger.

Varmere farger på veggen

VARMERE: Flere og varmere farger er spådommen fra ekspertene. Veggfargen er fra Flügger og møblene fra Skeidar.

Foto: Flügger

Rett gulv på rett sted

På gulvfronten er folk opptatt av trender, og hva som er moderne. Når de har sjekket ut det, fokuserer de på egenskaper. Det handler mer om å finne gulv som passer smak og bruksområde.

– Folk har fått øynene opp for at gulv er noe mer enn en flate å gå på. Utseende er viktig, men flere blir mer og mer opptatt av å få riktig gulv på rett sted, sier Lene Lillejord hos Gerflor.

Akustikk, slitestyrke, vedlikehold og komfort er kriterier flere nå stiller krav til.

Gulvets egenskaper blir viktigere

EGENSKAPER: Gulvets egenskaper har blitt viktigere. Rett gulv på rett sted er trendy. Her er Rigid 55 fra Gerflor.

Foto: Gerflor

Langt, bredt og individuelt

Ingeborg Bigum Borgen fra Tarkett oppsummerer folks forhold til gulv slik: – Individualisme, folk er mer vågale, de ønsker ekte materialer, fokus på miljø og bærekraft, funksjonelle og varige løsninger, og folk ser gulvet som en større del av interiøret.

Bildet av at nordmenn flest går på tregulv, stemmer ikke med virkeligheten. Den store favoritten blant «folk flest» er laminatgulvlange og brede planker.

– Ifølge våre statistikker står de lange og brede plankene for over 60 prosent av omsetningen på laminatgulv i privatmarkedet i dag, forteller Sofie Linge hos Pergo.

De nye trendene viser seg som regel først i parkettsegmentet. Der vrir det seg nå mer og mer mot gamle klassiske mønstre som ruter og fiskebein.

Vannbestandig laminatgulv på kjøkkenet

STORT: Den store favoritten er laminat, gjerne et som tåler litt av hvert. Og det går i lange og brede planker. Her er Pergo Sensation Wide Long Plank.

Foto: Pergo


Mørk fiskebeinparkett

FISKEBEIN: Folk er litt mer vågale på gulvfronten nå. De gamle klassiske mønstrene som ruter og fiskebein har fått en renessanse. Her er Segno Parkett fra Tarkett.

Foto: Tarkett

Tapet på alle vegger

I tapetavdelingene er det teksturer og mønstre som ruler. Det går mye ensfarget med tekstur, og blant mønstrene er det blomstermotiv og ornament som er blant bestselgerne. Opplevelsen er at flere velger tapet på alle fire vegger, selv om det fortsatt er mange bestillinger på tapet til én eller to vegger. Det er i stue og soverom folk setter opp mest tapet.

– Men vi opplever også en økende interesse for tapet til barnerom, sier Torhild Rustenberg.

Tapet med mønster

MYKERE OG LUNERE: Tekstiler har blitt viktigere og tapet med mønster får større plass. Tapet og tekstil er Panthera fra Borge.

Foto: Borge


Blomstertapet

BLOMSTER: Blomstermotiv ruler på tapetfronten. Nå viser vi mer personlighet og egenart. Tapetet Metropolitan er fra Storyes.

Foto: Storeys

Lunt med tepper

Interessen for tepper vokser, både heldekkende og avpassede.

– Folk er lei det sterile og upersonlige, og vil ha det lunt og koselig. Generelt innreder vi med mer tekstur og kontraster, forteller Rustenberg.

Musum Interiør i Trondheim bekrefter at det er en økning fra i fjor, og det selges også mer kvalitetsvarer.

– Folk ønsker kvalitet. Nå er det viktig å finne riktig teppe ut fra hvor det skal brukes. Det er mindre salg av de billige teppene, forteller Bjørn Musum.

Lune gule tepper

LUNE TEPPER: Tepper er pop som aldri før, og gjør rommet lunt og koselig. Nå vil folk ha kvalitet. Her er teppe fra InHouse.

Foto: InHouse

Gardiner inn i varmen

Etter å ha vært en utrydningstruet art, er gardiner nå på vei inn i moderne hjem igjen. Ikke bare i soverom som en følge av hotelltrenden, men også i husets øvrige rom.

– Folk vil ha alt fra tekstil til å trekke om møbler i, til stoffer til å sy gardiner og puter, sier Kristin Bjørnvik hos Borge.

Velur og linstruktur er blant de mest populære kvalitetene, og etterspørselen etter metervare øker.

– Butikkene forteller at kunder velger metervare for å få noe ikke alle andre har. De ønsker god kvalitet og ut fra miljøhensyn ønsker de også at gardinen skal vare lenge, sier Bjørnvik.

Mørke gardiner og puter

TEKSTIL: Gardiner er på vei inn igjen, tekstiler generelt er mer pop og blått er den store favoritten. Her er Renzo fra Borge.

Foto: Borge

Partner lenker

Relaterte emner

Annonse
IFI annons
Dette ble brukt

Hovedbilde/MANGFOLD:

  • Tapeter: Apelviken – BORGE

BLÅTT:

  • Veggfarge: Blåfjell – HAPPY HOMES

DYPT VANN:

  • Veggfarge: Dypt Vann – BUTINOX INTERIØR

VARMERE:

  • Veggfarge: FLÜGGER
  • Møbler: SKEIDAR

EGENSKAPER:

  • Gulv: Rigid 55 – GERFLOR

STORT:

  • Gulv: Pergo Sensation Wide Long Plank – PERGO

FISKEBEIN:

  • Gulv: Segno Parkett – TARKETT

MYKERE OG LUNERE:

  • Tapet og tekstil: Panthera – BORGE

BLOMSTER:

  • Tapet: Metropolitan – STOREYS

LUNE TEPPER:

  • Teppe: INHOUSE

TEKSTIL:

  • Tekstiler: Renzo – BORGE
Se huskelisten din

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Trender
Annonse
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.