IFI Logo

Bygg Reis Deg-messen

Trender
Bygg Reis Deg-messen
IFI.NO

IFI.NO
Publisert

- 2005 kan bli et rekordår i byggebransjen, sa nærings- og handelsminister Børge Brende ved åpningen av årets Bygg Reis Deg-utstilling, en sterk markering av at utstillingen nå fyller 50 år.

Innhold

Følj

Følg ifi.no på Facebook, TikTok og Instagram.

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Dele

Annonse

Samtidig markerer også byggenæringen de 100 år siden unionsoppløsningen med Sverige ved å arrangere en landsomfattende konkurranse - Århundrets Byggverk. Det var den tunge delen av byggebransjen som seiret - med Atlanterhavsveien først, fulgt av Svinesundbroene (se liste nedenunder).

-Denne bransjen setter mer enn noe annet sine varige spor; dette er noe man etterlater seg. Og form og funksjon har alle en mening om, fortsatte den avgående nærings- og handelsminister.

Den første Bygg Reis Deg ble arrangert på Festningsplassen på Akershus Festning i 1954. Det var store byggetider også den gang, men situasjonen var veldig annerledes enn dagens: Det var på begynnelsen av 50-tallet et stort boligunderskudd; det var gjenoppbyggingstider og allerede i 1953 ble det bygget 38.000 nye boliger. Den første drabantby ble oppført på Lambertseter i 1955.

Til sammenligning ble det i 2004 bygget nesten 30.000 nye boliger, men verdiene er så mye større nå ettersom de i gjennomsnitt er dobbelt så store og mye bedre utstyrt. Vi skiller oss dessuten ut fra resten av verden ved at nesten 80 prosent av oss bor i eneboliger.

Vi er også verdensmestere i å pusse opp. Ifølge Prognosesenteret kommer vi i år til å bruke kanskje 35 milliarder kroner på oppussing, som for eksempel er tre ganger så mye som de bruker i Sverige.

Bygg Reis Deg er utstillingsplassen for hele verdikjeden. Som messen blir presentert på Lillestrøm er den Nordens største byggmesse - tidlig utsolgt med rekordmange 450 utstillere.

Cirka halvparten av de besøkende går under kategorien fagfolk og resten er gjør-det-selvere som håper å tro at de er det.

Vei, bro og fjell

Å kåre Århundrets Byggverk fra 1905 og frem til i dag kan være en vrien oppgave for stemmegivere, men det var ingen tvil om at Atlanterhavsveien var en klar vinner.

Det er neppe overraskende at det i et land som Norge ble en veistrekning og at den ligger på Vestlandet. Atlanterhavsveien er 8,2 kilometer lang, inkluderer åtte broer og strekker seg fra Averøy til Eide på Nordmøre, påbegynt i 1983 og ferdigstilt i ´89.

Typisk norsk kan man vel også si at det var Svinesundbroene som fulgte nærmest Atlanterhavsveien og at det var sprengning i fjell, ikke til tunnel, men til bygging av Gjøvik Olympiske Fjellhall, som fulgte deretter. To kraftstasjoner kom også høyt opp.

Her er listen (kåret ut fra kandidater fra 15 regioner):

1. Atlanterhavsveien (29%)

2. Svinesundsbroene (18%)

3. Gjøvik Olympiske Fjellhall (12,8%)

4. Tyssedal kraftstasjon (11,9%)

5. Ishavskatedralen i Tromsø (8%)

6. Vemork kraftstasjon (4%)

7. Telenorbygget, Fornebu (3,3%)

8. Ekofisktanken (3,2%)

9. Vernebygget Domkirkeodden, Hamar (2,7%)

10. Drammens Teater (2,6%)

11. Flåmsbana

12. Oslo Rådhus

13. Rica Park Hotell, Sandefjord

14. Rådhuset i Åseral, Vest-Agder

15. Politihuset, Trondheim

Relaterte emner

Annonse
IFI annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon. Finn de siste artiklene om dette emnet.

Vi anbefaler
Mer fra Trender
Annonse
IFI annons
Siste artikler
Nyhetsbrev
Motta tips og ideer!

Vi sender 1-2 ganger månedlig ut nye tips og ideer, register deg her.