Nå har Egetepper gjort to prestisjefylte spesialproduksjoner til hovedscenene på Nationaltheatret og Det Norske Teatret. Egetepper Norge fikk i mai måned en henvendelse fra scenograf Kari Gravklev på Det Norske Teatret om Ege kunne produsere et ca. 300 kvadratmeter stort teppe som scenedekorasjon til teatrets oppsetting av Anton Tsjekovs drama Måken. Scenografen hadde fra kolleger ved Rogaland Teater i Stavanger fått vite at Ege kunne designe tepper helt uten kunstneriske begrensninger.
-Designet i teppet måtte gjenspeile akkurat den stemning som scenografen forestilte seg på scenen. Samtidig var det viktig at teppet ikke ble for tungt fordi teppet måtte kunne rulles opp og ut i de forskjellige aktene uten for mye besvær, forteller adm. direktør Jens Mark i Egetepper Norge.
I samarbeid med Eges designavdeling i Herning i Danmark ble det nå i tett samarbeid med scenograf produsert et stormønstret teppe i gammel barokkstil som skulle passe til stemningen i Tsjekovs drama. Det ble valgt en Ege-kvalitet i Highline 630 på grunn av den kompakte velourkonstruksjon med en lav totalvekt.
I løpet av juni fikk Egetepper Norge en nt henvendelse fra teatermiljøet i Oslo. Denne gangen var det scenograf John-Kristian Alsaker fra Nationaltheatret som arbeidet med oppsettingen av Festen på Hovedscenen, en teaterversjon av Thomas Vinterbergs film fra 1998 med samme navn. Alsaker fikk høre at Det Norske Teatret holdt på med et spesielt teppeopplegg i samarbeid med Ege til sin premiere. Var det mulig å få produsert et teppe også til Nationaltheatret til en overkommelig pris uten mønstermessige begrensninger..?
Her fikk Ege i Danmark en enda større utfordring med designet. Utgangspunktet var et originalt gammelt litografi med blomstermotiv i brunt/hvitt. Dette skulle gjenskapes som en teppedekorasjon i størrelsen 8 x 10 meter. Bildet ble scannet og reprodusert i Eges millitron-anlegg.
-Den eneste begrensning som finnes i Egeteppers avanserte CAD/CAM-produksjon er teppets maksbredde på fire meter. Utfordringen var derfor å legge to tepperuller á fire meter i en usynlig skjøt slik at gulvdesignet fremsto som ett stort mønster, forteller Jens Mark.
-Resultatet ble et nesten tredimensjonalt design med en nøyaktig gjengivelse av fargene fra det gamle litografiet - alt basert på standard farger i vår mønsterkatalog Highline Express.
I begrepene CAD/CAM står c´ene for computer - i det første tilfelle for design ved hjelp av computer, i det andre produksjon ved hjelp av computer.
Se Fargemagasinet nr. 5/03